„A humor megtaníthatja az embereket a kognitív rugalmasságra, enyhítheti a stresszt, elősegítheti a kreatív problémamegoldást és a rugalmasságot” – mondja Benjamin Levi vezető szerző, a Penn State College of Medicine gyermekorvosa.
„Apám használta a humort, és nagyon hatékony volt. Én is használom a humort a klinikai gyakorlatomban és a saját gyermekeimnél – mondja Levi . – A kérdés az lett, hogyan lehet konstruktívan használni a humort?”
Korábbi kutatások a humor és a játék aspektusait vizsgálták a gyermeki fejlődésben, valamint más kontextusokban, jegyzik meg a szerzők, de a humor szülői szerepének konkrét kérdése továbbra is kevéssé ismert.
Az eredendő gyermek-szülő hatalmi dinamika miatt a humor hasonlóan segíthet a családoknak, mint ahogyan a kutatások szerint a vállalkozásoknak is segíthet, mondja az első szerző, Lucy Emery, aki az új tanulmány elkészítése során orvostanhallgató volt a Penn State-en, és most a bostoni gyermekkórház gyermekgyógyász rezidense.
„Érdekes párhuzam van az üzlet és a szülői munka között, amelyek mindkettő hierarchikus” – mondja Emery.
„Bár a szülő-gyermek kapcsolatok szeretetteljesebbek, mint az üzleti kapcsolatok, a szülői munka során sok stresszhelyzet történik – teszi hozzá. – A humor segíthet eloszlatni ezt a feszültséget és hierarchiát, és mindkét fél jobban érzi magát a stresszes helyzetben.”
Mivel kevés létező kutatásra lehetett építeni, Emery és kollégái egy kis kísérleti tanulmányt végeztek, hogy megvizsgálják az emberek véleményét a humor szerepéről a szülői szerepvállalásban, beleértve a szülői tapasztalatokat és a szülőként szerzett tapasztalataikat.
Ez a szerzők szerint kiindulópont lehet a jövőbeli kutatásokhoz, hogy részletesebben feltárják, hogyan és mikor használhatják a szülők konstruktívan a humort.
Az új tanulmányhoz a kutatók egy 10 tételből álló felmérést készítettek, hogy felmérjék egy személy tapasztalatait és véleményét a humorról és a szülői szerepvállalásról, majd egy online eszközt használtak a megfelelő résztvevők felkutatására.
A felmérés szerint a válaszadók több mint fele azt mondta, hogy gyermekkorában humorral nevelték őket, és közel 72 százalékuk kifejezte hitét a humorban mint hatékony szülői technikában.
A kutatók megjegyzik, hogy a legtöbben arról számoltak be, hogy saját gyermekeiknél is használják vagy tervezik használni a humort, és a legtöbben úgy vélik, hogy a humor inkább segíthet, mint árthat.
A felmérés válaszai összefüggést mutattak ki a szülők humorhasználata és néhány releváns vélemény között is, amelyet most felnőtt gyermekeik fejeznek ki a témában.
Azok a résztvevők, akik arról számoltak be, hogy jó kapcsolatot ápoltak szüleikkel, 43 százalékkal nagyobb valószínűséggel számoltak be arról, hogy szüleik humort használtak a nevelésük során, mint azok, akik tagadták, hogy jó kapcsolatot ápoltak volna szüleikkel.
Értelemszerűen a humorral nevelt emberek hasonló taktikát alkalmaznának a gyerekeik esetében is, de a tanulmány szerzői nem számítottak ilyen drámai különbségre a két csoport között.
A tanulmány előzetes bizonyítékot nyújt arra, hogy „a gyermeknevelési/nevelési korú amerikaiak pozitívan vélekednek a humorról mint szülői eszközről, és hogy a humor ilyen használata különböző előnyös eredményekkel járhat” – írják.
A jövőbeli kutatásoknak – teszik hozzá – azt kellene megvizsgálniuk, hogy a szülők hogyan használják a humor különböző fajtáit, milyen hatással van ez a gyerekeikre, és hogyan illeszkedik ez a humor társadalmi szerepéről meglévő ismereteinkhez.
„Remélem, hogy az emberek megtanulják a humort hatékony szülői eszközként használni, nemcsak a feszültségek eloszlatására, hanem a rugalmasság és a kognitív és érzelmi rugalmasság fejlesztésére önmagukban, és ezt modellezik gyermekeik számára” – mondja Levi.