MH/ MTI
2024. november 8. péntek. 17:58
A tárca felidézte: a platform egyebek mellett valótlan kedvezmények ígéretével hirdet egyes termékeket, és a vásárlókat nyomás alá helyezi olyan valótlan állításokkal, hogy egyes termékek csak korlátozott mennyiségben vagy meghatározott ideig érhetők el.
Az Európai Unión kívüli, főként kínai online piacterek által alkalmazott gyakorlatokat már jó ideje figyelemmel kísérik az európai fogyasztóvédelmi hatóságok. Számos tagállami hatósági vizsgálat és eljárás támasztja alá azokat az aggályokat, miszerint a kínai óriás platformok sok esetben a legalapvetőbb fogyasztóvédelmi előírásoknak sem felelnek meg.
Erőteljes, elsősorban közösségi média hirdetések formájában testet öltő marketingkampányaik és elsőre csábítónak tűnő áraik miatt számos fogyasztó keresi fel Magyarországon is ezeket a piactereket, gyakran nem is sejtve, vagy figyelmen kívül hagyva azt a körülményt, hogy az oldalakon alkalmazott gyakorlatok sok esetben alkalmasak lehetnek a fogyasztók megtévesztésére – hívta fel a figyelmet az NGM.
A fogyasztóvédelmi jogszabályok végrehajtásáért felelős nemzeti hatóságok közötti együttműködésről szóló rendelet (CPC rendelet) alapján az uniós fogyasztóvédelmi hatóságok legutóbb a Temu online piactér gyakorlatait vizsgálták összehangolt fellépés keretében és jutottak arra a következtetésre, hogy a Temu számos olyan gyakorlattal él, amely nem egyeztethető össze a fogyasztóvédelmi előírásokkal – közölték.
A lefolytatott vizsgálatok során egyebek között megállapították, hogy az oldal valótlan kedvezmények ígéretével hirdetett egyes termékeket, a vásárlókat nyomás alá helyezte olyan valótlan állításokkal, hogy egyes termékek csak korlátozott mennyiségben vagy meghatározott ideig érhetők el.
Emellett a fogyasztókat megillető jogokról szóló tájékoztatás tartalma és megjelenítési formája is aggályos, például a vásárlástól való elállás vagy a termék visszaküldésére vonatkozó feltételek kapcsán.
A fogyasztóvédelmi hatóságok valótlan fogyasztói értékelésekkel is találkoztak, ahogyan a vásárlások során felugró, különböző elérhető kedvezményeket ígérő játékok feltételei, például a szerencsekerék megpörgetése is problémásak voltak – ismertette a tárca.
A közlemény szerint az összehangolt fellépés keretében az eljáró uniós hatóságok a kifogások részletes ismertetése mellett további tájékoztatást kértek a Temutól például a termékek rangsorolásának szempontjairól és megjelenítési formájáról, a kedvezmények számításának módjáról, illetve az egyes zöldállítások megalapozottságáról.
A Temunak egy hónap áll rendelkezésére, hogy reagáljon a hatóságok közös álláspontjára, és önkéntes vállalásokat tegyen a megfelelés biztosítása érdekében.
Amennyiben az nem történik meg, a tagállami hatóságok eljárást indíthatnak, amelynek eredményeként a rendelet alapján a Temu éves árbevételéhez igazodó, elrettentő erejű bírságot is kiszabhatnak – tájékoztatott az NGM.
A hazai fogyasztóvédelmi hatóságok, így a CPC rendelet alapján hatáskörrel rendelkező Nemzetgazdasági Minisztérium és a Gazdasági Versenyhivatal az uniós rendelet keretében, a hazai hatásköri szabályok figyelembevételével, egymással együttműködve lépnek fel a fogyasztók széles körét érintő jogsértő gyakorlatokkal szemben, ezzel is hozzájárulva a fogyasztók és a családok érdekeinek védelméhez – írta a közleményben a minisztérium.