„Az olaj vízkészletekbe való bejutásával kapcsolatos összes környezeti katasztrófa annak a ténynek köszönhető, hogy az olaj magas felületi feszültsége miatt ilyen tulajdonsággal rendelkezik, még egy csepp olaj is vékony filmben gördülhet ki egy nagyon nagy területen” – magyarázta az ökológus.
A kémikus hozzátette, hogy a környezet összetevőire, köztük a vízi ökoszisztéma élelmiszerláncára gyakorolt hatás, hogy először ez a film megállítja a fotoszintézist, a reakció leáll. A felső rétegekben úszó fitoplanktonokat a film miatt nem befolyásolják a napsugarak, magyarázta Kurbatova.
„Ezenkívül az olaj kevéssé oldódik, és hosszú ideig befolyásolhatja a vízi ökoszisztémát. Egy része végül letelepedik és másodlagos szennyezési forrássá válik, más része bajt okoz egyes állatoknak, madaraknak, amelyek részt vesznek a tengeri ökoszisztémában” – osztotta meg a tudós.
Kurbatova megjegyezte, hogy ez nagy hatással van a vízi ökoszisztémára. A tisztítási módszerekről beszélve a kémikus rámutatott a különböző technológiák, köztük a szorpciós eszközök létezésére. Az időzítés attól függ, hogy milyen technológiát használnak a baleset kiküszöbölésére. A környezetvédő szerint egy kis mennyiségű olaj elegendő ahhoz, hogy negatív hatással legyen az egész ökoszisztémára.
A Rosprirodnadzor szakemberei a Tengeri Mentőszolgálat munkatársaival együtt dolgoznak az esemény helyszínén, ahol két tartályhajó bajban van. A TASS szerint méréseket végeznek az olajfolt helyzetének felmérésére.
Korábban az orosz vészhelyzeti minisztérium arról számolt be, hogy a Mi–8 helikopter a Kercsi-szorosban bajba jutott teherhajó segítségére repült. A „Volgoneft–212” hajó a rossz időjárás miatt megsérült.