Először is, ez egy olyan figyelmeztető lámpa, amit nem szabad figyelmen kívül hagyni. Ez azt jelenti, hogy egy vagy több gumiabroncsában csökkent a nyomás, ami esetlegesen defektet jelezhet. De nem a defekt az egyetlen dolog, ami miatt csökkenhet az abroncsnyomása – a hőmérséklet hatékonyan megteheti ezt magától is.
Amikor felfújja a gumiabroncsot levegővel, az felfújódik. Eddig ilyen egyszerű. Addig pumpálja, amíg a gumiabroncs olyannyira meg nem telik levegővel, amely kis helyen összezsúfolódik, hogy a gumiabroncs falait nyomja, eléggé ahhoz, hogy elbírja a jármű súlyát. Mivel a gumiabroncs belsejében lévő levegő nyomása nagyobb, mint a környező levegő és a rajta lévő autó nyomása, ez megakadályozza, hogy autója vezetés közben súrlódjon és csikorogjon a talajon.
A gumiabroncsok belsejében lévő levegőmolekulák azonban nem statikus pacák, hanem folyamatosan ugrálnak, és ezt a kifelé irányuló nyomást gyakorolják. És ahogyan azt valószínűleg az iskolából, vagy legalábbis a „hőmérők csak az atomok sebességmérői” mémből tudja, ahogy télen csökken a hőmérséklet, a levegő a gumiabroncsokban nem mozog olyan gyorsan, és így a kifelé irányuló nyomás csökken.
„Egy jó becslés szerint a levegő hőmérsékletének minden 10°-os (5,6 °C) ingadozására a jármű gumiabroncsnyomása körülbelül 1 psi-vel változik” – magyarázza a Tire Buyer . „Tehát ha a külső levegő hőmérséklete 30°-ot (16,7°C) csökken a legutóbbi abroncsnyomás-beállításhoz képest, számoljon azzal, hogy az abroncsnyomás körülbelül 3 psi-t fog csökkenni.”
Ez körülbelül 6,9 pascal minden 5,6°C-os hőmérsékletcsökkenésre, bármelyik metrikus ventilátor házon belül, bár ez az Ön gumiabroncsaitól függ, és csak egy durva szabály.
Elgondolkodhat azon, hogy a külső hőmérséklet hogyan befolyásolja a gumiabroncsok belsejébe zárt levegőt. Ahogy a gumiabroncsok anyagának hőmérséklete csökken, ez azt jelenti, hogy a benne lévő egyes molekulák kevésbé mozognak. Így a benne lévő levegő összeütközik az anyaggal, és hő formájában energiát ad át neki, ami végül lelassítja a benne lévő levegőt (így a hőmérséklet csökken).
Eközben forró napokon, vagy egy hosszú utazás után, amely a súrlódási erők révén felmelegíti a gumiabroncsokat, a gumiabroncsok nyomása megnő. Ezt figyelembe kell vennie, amikor újra feltölti őket levegővel.
„A Michelin azt ajánlja, hogy utazás után két órát várjunk, mielőtt ellenőrizzük a gumiabroncsok nyomását, kivéve, ha az út csak néhány mérföld volt alacsony sebességgel” – magyarázza az AA. „Ha egy benzinkút parkolójában ellenőrzi a gumiabroncsokat az út közepén, akkor ökölszabályként adjon hozzá 4 vagy 5 psi-t a kézikönyvben megadott (hideg) nyomásértékhez.”
De legyen szó hideg vagy meleg időjárásról, amikor csak meglátja a figyelmeztető lámpát, ne hagyja teljesen figyelmen kívül.