2018-ban debütált az X2-es BMW, a márka legkisebb csapotthátú SUV-je. Illetve, ha pontos akarok lenni, akkor a bajorok terminológiájában ez egy SAC, azaz Sports Activity Coupé. A SUV megfelelője pedig errefelé SAV, mint Sports Activity Vehicle. De akárhogy is hívjuk, a lényeg, hogy az első X2 elég nagyot ment, és a siker meghatározó eleme volt, hogy piszok jó formával érkezett a piacra. Ehhez hozzátartozik, hogy a karosszériájának remek arányai voltak, amely viszont az itt tesztelt utódmodellről nem mondható el ilyen egyértelműen.
BMW X2 18d sDrive
Fotó: SportVerda
Nem a hatalmas vesékre és a nagy hűtőrácsra gondolok, ezekhez már hozzászoktunk a BMW mai dizájnjában. Sőt, még jól is néznek ki, például ennek az X2-esnek az arcán is. Inkább a hátsó ajtók mögött érzek némi aránytalanságot. Túl nagy a lemezfelület a C-oszlop alatt, és túl hosszan elnyúlik a farrész az erősen döntött hátsó szélvédővel. De részleteiben jól néz ki az új X2. Különösen az eleje, mely összetéveszthetetlenül BMW-s. Szépek a lámpatestek, és a veséket LED csík kontúrozza – de csak ha úgy szeretnénk. Ha nem, akkor egyszerűen lekapcsoljuk.
BMW X2 18d sDrive
Fotó: SportVerda
A hajtásláncokat illetően elég széles a választék, van benzines, dízel és teljesen elektromos változat is. Tesztautónkban a kétliteres dízelmotor gyengébb változata (18d) dolgozott. De mivel BMW-ben nem létezik gyenge motor, természetesen ez is elég erős! 150 lovas teljesítménnyel boldogít, emellett 360 Nm-es nyomatéka is van, melyet már 1500-as fordulattól biztosít, és 2500-ig meg is tartja. Pont elég ez a lendületes haladáshoz, 8,9 másodperc a 0–100-as sprint, a végsebesség pedig 210 km/h. Mai viszonylatban már nem annyira kiemelkedő eredmények, de még mindig az átlagosnál gyorsabb autók közé sorolják az X2 18d-t. Úgy, hogy ennél az összes többi változat fürgébb.
BMW X2 18d sDrive fényszóró
Fotó: SportVerda
De a 18d-ben az legjobb, hogy mindeközben a fogyasztása alacsony. Akkor is, ha nem törekszünk rá, ilyen egy igazán jó dízel. Nálunk különösebb odafigyelés nélkül, jól esően vezetve hozta a gyári adatot, amely 5,1-5,5 l/100km. Emellett még a hangja is teljesen jó, legalábbis menet közben. Ilyenkor alig hallani, hogy dízel, indításkor viszont sajnos elég egyértelműen. A motor keresztben van, a hajtás pedig az első kerekekre megy, ez tehát már nem a klasszikus hátsókerekes BMW -platform, hanem az, amiket a MINI-kben is használnak. De ez már nem újdonság.
BMW X2 vezetési adatok
Fotó: SportVerda
Persze létezik összkerekes változat is, viszont csak az erősebb motorokhoz. Minden X2-esben (az elektromostól eltekintve) egy hétfokozatú, duplakuplungos Getrag váltó továbbítja az erőt a kerekek felé. Nagyon szépen teszi a dolgát, bár szerintem a ZF féle nyolcfokozatú szerkezet, melyet a legtöbb BMW modellben használnak, még mindig érezhetően jobb.
BMW X2 belső
Fotó: SportVerda
BMW X2 belső
Fotó: SportVerda
Mindenesetre, ha bele szeretnénk szólni a döntésbe, akkor manuális kapcsolgatásra itt is van lehetőség a kormány mögötti váltófülekkel. Apropó, kormány: nekem kifejezetten tetszik! Az M Sport-csomag részeként feltűnően vastag karimájú, nem túlszervózott, de nem is nagyon nehéz. Nagyon pontosan lehet vele irányítani az autót, ráadásul megfelelő mennyiségű visszajelzést továbbít a kerekek és az úttest kapcsolatáról. Ritka ez manapság, főleg egy elsőkerekes autónál.
BMW X2 belső
Fotó: SportVerda
Ettől azonban még nem lesznek BMW-sen sportosak az X2 kanyartulajdonságai, bár kihozták belőle azt, amit ilyen kasztnival lehetséges. Itt ugye feszesre kell hangolni a felfüggesztéseket, hogy ne dőljön túlságosan a magas felépítmény, amelyre rátesz még egy lapárral az M Sport csomag részeként érkező sport futómű. Billegésben tehát nincs hiba, de viszonylag orrnehéz a konstrukció, emiatt forszírozott kanyartempónál túrja kifelé az elejét a dízel X2.
BMW X2 belső
Fotó: SportVerda
De semmi különös, csak az átlagos, fronthajtású szabadidő-autókra jellemző viselkedés. A hétköznapokban, normálisan vezetve nagyon kezes az autó, és a legtöbb átlagos helyzetben előnyösebb a fronthajtás, mint a hátsó. A bal egyből nézve nagyon rendben van az X2-es. Az üléspozíció tág határok között változtatható, miként a kormány helyzete is, így hamar rátalálni az ideális beállításra. Kalibrálható az ülőlap hossza, az oldaltámaszok szorítása, az első ülések fűthetők és masszírozni is tudnak.
BMW X2 18d sDrive váltó
Fotó: SportVerda
BMW X2 média
Fotó: SportVerda
Az egész berendezés ugyanolyan, mint a (sokkal) nagyobb és (sokkal) drágább BMW modellekben. Az anyaghasználatról ugyanez mondható el, mind a műanyagokat, mind a bőrkárpitozást illetően. Szép, jó tapintású felületek, kellemes illat és masszív összeszerelés jellemzi az X2-es utasterét. Nálam a dizájner is ötöst kap, stílusos, ízléses az egész, néhány – fontos, hogy nem túl sok – különleges részlettel.
BMW X2 kormány
Fotó: SportVerda
BMW X2 belső
Fotó: SportVerda
Ilyen például az M-es kormány függőleges küllője vagy a lebegő panel, amelyen a könyöklő is van. Ezen található meg az automataváltó irányválasztó kallantyúja, a motorindító, és néhány további gomb az audiorendszerhez, a vezetési módhoz, a kamerához, az auto holdhoz, plusz egy vészvillogó. És ez mind teljesen jó is a maga nemében, de az iDrive tárcsa a megszokott gombjaival… – na az nagyon hiányzik innen!
BMW-parkolás
Fotó: SportVerda
BMW X2-parkolás
Fotó: SportVerda
Helyette érintéssel kell barangolni a középső kijelző menüjében, melynek a felépítése és a reakcióideje is visszalépés a korábbihoz képest. A parkolást segítő kamerarendszer képe viszont továbbra is brutál jó, bár a 3D-s nézet inkább látványos, mint praktikus, de a többi mind nagyon hasznos. A ma már törvény által előírt sebességtúllépésre figyelmeztető csilingelés egyszerűen kiiktatható: irány a kormány, ott a tempomat SET gombját pár másodpercig nyomva tartjuk, és lőn kussolás!
BMW harman/kardon
Fotó: SportVerda
A két ülés közötti tárolóban sok holmi elfér, az ajtózsebekben már kevésbé. A Harman/Kardon hifi szépen szól, a hangulatvilágítás színe sokféle lehet. Elől és hátul is 2–2 USB-csatlakozó van. Jó ötlet, hogy a középkonzol vezeték nélküli töltője nem egy vízszintes felület, hanem a függőlegeshez képest enyhén döntve áll, és egy rugós rögzítő elem tartja rajta a telefont.
BMW X2 belső
Fotó: SportVerda
BMW X2 csomagtartó
Fotó: SportVerda
A helykínálat elég nagy, bár maga a karosszéria sem kicsi, konkrétan 20 centivel hosszabb és 6 centivel magasabb, mint az elődmodell. Ennek hozadékát főleg a tágas hátsó traktusban illetve a csomagtérben látjuk, mely 90 literes növekedéssel ma 560 literes! Legyen is, ha már olyan méretes az a far.
BMW X2 műszerfal
Fotó: SportVerda
BMW X2 alufelni
Fotó: SportVerda
Választható extrákból nincs hiány, köztük számos kényelmi cucc, amely szebbé teszi az X2-vel együtt töltött időt, de vezetéstámogatókból is akad itt minden flancos holmi.
BMW X2 18d sDrive
Fotó: SportVerda
teszt és fotó: BG, SportVerda