A hajó külső vészhelyzeti ellenőrzése során a vízvonal felett 15-30 centiméterrel egy körülbelül 50×50 centiméteres lyukat találtak. A szélei is torzultak és a hajó belseje felé hajlottak.
„A hajón minden időjárási körülményre riasztást adtak ki. (…) A hajó fedélzete repeszekkel van tele” – tette hozzá az Oboronlogisztika sajtószolgálata.
A cég szerint az Ursa Majort célzott terrortámadás érte.
A legénység tagjainak tanúvallomása szerint december 23-án délután három egymást követő robbanás történt a hajó hátsó, jobb oldali részén. „[Ennek következtében] a hajó éles, akár 25 fokos szögben jobbra dőlt, ami arra utalt, hogy víz hatolt be a hajó helyiségeibe” – közölte a társaság.
Az Oboronlogisztika emellett azt állítja, hogy a hajó nem volt túlterhelve a hajótörés idején. A jelentés hangsúlyozza, hogy az Ursa Major maximális teherbírása 9,5 ezer tonna. A szállított súly pedig 806 tonna volt. „Így a számos médium által hangoztatott verzió a hajó bevallott »túlterheléséről« nem felel meg a valóságnak” – hangsúlyozták a cégnél.
Az orosz külügyminisztérium szerint a hajó a gépházban történt robbanás után süllyedt el.
Az Ursa Major Spanyolország és Algéria között süllyedt el, a legénység két tagja eltűnt.
A Szentpétervárról Vlagyivosztokba tartó hajó december 23-án délután 67 mérföldre Spanyolország partjaitól és 45 mérföldre Algériától hajótörést szenvedett. A legénység 14 tagját kimentették, két másik tagot eltűntként tartanak nyilván. A hajó legénysége egyelőre ideiglenesen Spanyolországban tartózkodik. Ott átadták a mentési munkálatok felelősségét egy orosz hadihajónak, amely hamarosan megérkezett a roncs térségébe.
Az Ursa Major egy 2009-ben épült teherhajó. Tulajdonosa állítása szerint Oroszország egyik legnagyobb szárazáru-szállító hajója, amely két, egyenként 350 tonna teherbírású daruval van felszerelve.