A Muan nemzetközi repülőtéren történt tragédia számos kérdést vet fel: miért nem működött a kéthajtóműves Boeing 737–800-as repülőgép futóműve, miért akkor és úgy próbálták hasra tenni a gépet a pilóták, és milyen szerepük lehetett a madaraknak, amelyek az első hírek szerint a szerencsétlenség felelősei?
A helyi médiában sugárzott videón látható, amint a repülőgép látható futómű nélkül csúszott le a kifutópályáról, mielőtt falnak csapódott, és lángokba borult.
– Miért nem szórtak a tűzoltók habot a kifutópályára? Miért nem voltak jelen, amikor a gép földet ért? És miért ért földet a repülőgép olyan messze a kifutópálya végén? És miért volt egy téglafal a kifutópálya végén? – sorolta kérdéseit az Airline News szerkesztője, Geoffrey Thomas.
Dél-koreai tisztviselők közölték, hogy vizsgálják a baleset okát, beleértve egy lehetséges „madárcsapást” is, amely a repülőgépen tartózkodó 181 ember majdnem mindegyikének halálát okozta.
A repülési adatrögzítőt 11:30-kor (0230 GMT) találták meg, mintegy két és fél órával a baleset után, a pilótafülke hangrögzítőjét pedig 14:24-kor – közölte a dél-koreai közlekedési minisztérium.
– Ez megadja a gép összes rendszerének összes paraméterét. A repülőgép szívverése a fedélzeti adatrögzítőn van – mondta Thomas, hozzátéve: „A hangrögzítő valószínűleg a legérdekesebb elemzést fogja nyújtani arról, hogy mi történt.”
A Reuters szerint a felszállás után az irányítótorony madárcsapásra figyelmeztetett, a pilóták mayday-t (vészjelzés) jelentettek, majd megpróbáltak leszállni, bár nem volt világos, hogy a repülőgép eltalált-e madarakat.
Szakértők szerint valószínűtlennek tűnik, hogy madárcsapás okozta volna a futómű meghibásodását.
– A madárcsapás nem szokatlan, a futóművel kapcsolatos problémák nem szokatlanok. Madárcsapások sokkal gyakrabban fordulnak elő, de jellemzően önmagukban nem okozzák egy repülőgép elvesztését – mondta Thomas.
Geoffrey Dell ausztrál repülésbiztonsági szakértő azt mondta: „Soha nem láttam még, hogy madarakkal való ütközés megakadályozta volna a futómű kihajtását.”
Trevor Jensen ausztrál repülési tanácsadó szerint a tűzoltók és a mentőszolgálatok általában készen állnak a hasra szálláshoz, itt most mégsem tudtak időben reagálni.
– Az ütközés a madarakkal hatással lehetett volna a CFM International hajtóműveire, ha beszívja azokat, de ez nem állította volna le azonnal, így a pilótáknak lett volna idejük megbirkózni a helyzettel – mondta Dell.
Dell és Jensen szerint nem világos, hogy a gép miért nem lassult le, miután a kifutópályára érkezett.
„Jellemzően egy hasra szállásnál a hajtóművekre fogsz leszállni, és rázós lesz az út. A tűzoltóautók jelen vannak, a kifutópályát habbal borítják be, és a kifutópálya legtávolabbi végén szállsz le, és általában a végén minden rendben van” – mondta Thomas.