AI azonosította a „Madonna della Rosa” című festmény ismeretlen részleteit

A tanulmány elemezte a festményt, amely a Madonnát és a Gyermeket ábrázolja Szent József és Szent János mellett, egy olyan jelenetet, amelyet élénk színei és érzelmi mélysége miatt ünnepelnek. A „Madonna della Rosa” a madridi Museo Nacional del Pradóban található, és régóta Raffaellónak tulajdonítják, akinek munkássága meghatározta az egyensúly és a szépség ideálját a reneszánsz idején – számol be a greekreporter.com.

A festmény hitelességével kapcsolatos kérdések azonban már több mint egy évszázada fennállnak. Néhány művészettörténész megjegyezte, hogy Szent József arca kevésbé tűnik kifinomultnak, mint a többi alaké, ami találgatásokat váltott ki a kép valódi eredetével kapcsolatban.

Az AI-technológia segítségével a kutatók most elmélyítették ezt a rejtélyt. A Microsoft ResNet50 keretrendszeren alapuló és Support Vector Machine technikákkal kiegészített, speciálisan erre a célra kifejlesztett algoritmus elemezte a festmény egyes részeit. A csapat a „Madonna della Rosa” elemeit Raffaello ellenőrzött műveivel hasonlította össze, az ecsetvonásokra, a színpalettára és az árnyékolásra összpontosítva.

„Amikor a della Rosa egészét vizsgáltuk, az eredmények nem voltak meggyőzőek” – mondta Hassan Ugail, a Bradfordi Egyetem matematikusa és informatikusa, a tanulmány vezetője. „Így aztán teszteltük az egyes részeket, míg a kép többi része megerősítette, hogy József arca nagy valószínűséggel nem Raffaello.”

Az AI-alapú elemzés mikroszkopikus szinten működik, és olyan részleteket azonosít, amelyek messze meghaladják az emberi szem által érzékelhetőt. A technológia, amely 98 százalékos pontosságot mutatott Raffaello műveinek megkülönböztetésében, azt sugallja, hogy Szent József arcát egy másik művész, valószínűleg Raffaello egyik tanítványa festette.

Történelmi bizonyítékok támasztják alá ezt az elméletet. A reneszánsz műhelyek gyakran együttműködtek, és a mesterek a műveik egy részét megbízható asszisztensekre bízták.

Giulio Romano, Raffaello egyik legtehetségesebb tanítványa valószínűleg hozzájárult a műhöz. A műkritikusok olyan stíluselemeket figyeltek meg Szent József arcán, amelyek jobban illeszkednek Romano, mint Raffaello megközelítéséhez.

Bár a mesterséges intelligencia megállapításai megerősítik ezt a hipotézist, a végleges megerősítéstől elmaradnak. A technológia stilisztikai különbségeket mutat, de nem tudja meghatározni a Szent József arcát festő művész kilétét.

A felfedezés újjáélesztette a reneszánsz művészet kollaboratív jellegéről szóló vitákat.

Miközben a „Madonna della Rosa” továbbra is lenyűgözi a nézőket, a művészi zsenialitás és a rejtély keveréke továbbra is fennmarad, bepillantást nyújtva a reneszánsz művészet és innováció összetett világába.

Elolvasom a cikket