Öt szuper jó film 2024-ből, amely nagyon meglepte a nézőket

A Mad Max alapvetően eléggé maszkulin széria volt idáig, ömlött a vér, ment a csihipuhi meg az emberkedés minden mennyiségben, de Furiosa (Anya Taylor-Joy) történetéhez érve nem mindenkinek esett le, hogyha egy történetben a lány a főhős, akkor ott nem szólhat minden a férfiakról.

Több különféle típusú nő sorsát is követi a film, és bizony így kevesebb idő marad a robbangatásra és vérontásra, több az érzésekre, meg arra, hogy megtudjuk, szegény Vérzsákból (Tom Hardy) hogyan lesz olyan férfi, aki ebben a sivatagban még talán nőt is kaphat, és persze, hogy Furiosa hogyan is vesztett el el a fél karját.

Objektum doboz

A Joker új részét, amelyben Joaquin Phoenix alakítja Jokert, aki a korábbi rész férfi főszerepéért Oscar-díjat kapott, szintén nagyon várta mindenki, és a siker is biztosnak látszott, Lady Gagával se lőhettek mellé az alkotók, hiszen a Csillag születik című filmben mindenki nagyon szerette.

Hiába volt most is pazar Joaquin Phoenix Jokerként, mégsem aratott osztatlan sikert, amikor a korábban emlékmű nagyságúra növesztett Jokert az új filmben emberméretűre bontották le.

Az pedig, ha a csodálnivaló és egyben leköpdösnivaló, máskor röhögnivaló, mindenkor hibáztatható gonosz már nem is számít gonosznak, alaposan átrendezi a pályát. Nem bújhatunk el a pattogatott kukorica mögé, hanem mindent újra kell pozicionálnunk, és ez fárasztó, ijesztő, és minden, csak nem az, amit felhőtlen szórakozásnak lehet tekinteni.

Objektum doboz

A mozi népe meg is büntette a Furiosa és a Joker alkotóit és forgalmazóit. A vetítések nézőszáma és bevétele jócskán elmaradt a várakozásoktól, míg akadtak szép számmal olyanok is, akiknek az újmódi Mad Max és az éneklős-szerelmes Jóker jobban tetszett, mint a korábbi részek.

Ridley Scott Gladiátor II-jétől nem tudni, mit várhatott előzetesen a közönség, hiszen a Russel Crow által alakított főhős a film végén hősi halált halt a nyílt színen, még Ridley Scott sem támaszthatta fel. A Gladiátor karcolhatatlan kerek egész lett, tökéletes lezárással.

De azt persze tudhattuk az előző filmből, hogy van egy fiúgyermek, akit kimentettek a palotából, és messzi földre vittek az üldözők elől.

Objektum doboz

Ki másnak a története lehetett volna a Gladiátor II, mint az övé, akit felnőttként Paul Mescal alakít. Ez a hős esendőbb, emberibb, kevésbé kiforrott figura, mint Russel Crowe karaktere volt, Luciusnak fel kell nőnie a sorsához, de ugyanazt az utat bejárva, mint az előző gladiátor, megadja a nézőnek reményt arra, hogy abban a világban, amelyben él, ha sok küzdelem árán is, de helyreállhat a rend, és utat törhet magának az igazság, és még bele sem muszáj halni.

Csodálatos harci jeleneteket láthatunk mindkét filmben bravúrosan fényképezéssel. A látvány tekintetében a második részben Ridley Scottal kicsit elszaladt … az orrszarvú, például amikor olyan vízicsata jelenetet ábrázolt, amire sosem került sor a Kolosszeumban.

De hogy ezt is, meg a borzasztó majomharcot is mindenki megbocsátotta neki, az is mutatja, hogy a film a bemutató után nem sokkal már rekord bevételt termelt, majd két Golden Globe-jelölést kapott: az egyiket Denzel Washington főgonoszáért (a legjobb férfi mellékszereplő), a másikat kasszasiker-filmként.

Az Oscar-jelölések sem kerülték el a veterán rendező filmjét: ha a szűkített januári listában is bent tud maradni, indulhat a legjobb film, a legjobb rendezés, a legjobb férfi főszereplő és a legjobb férfi mellékszereplő díjáért.

A Wicked című zenés film az Óz, a nagy varázsló előzménytörténete, és a négy égtáj boszorkányai közül kettőről: a gonosznak tartott nyugati boszorkányról és a jóságos déli boszorkányról szól.

Objektum doboz

A történet musicalként bejárta a világ zenés színpadait, de most az alkotók nem csak a nagyobbacska gyerekeknek és az ábrándos lelkű felnőtteknek készítettek pazar kiállítású, és nem csak szórakoztató, hanem nagyon elgondolkodtató filmet, hanem a különféle modern mozgalmak (zöldek, feministák, vegánok) képviselői is megtalálják benne azokat a gondolatokat, amikkel azonosulni tudnak.

A korábbi Démona című film, amely a Csipkerózsika történetből ágazott ki, már megpendítette az ember és a természet között megromlott kapcsolatot, ami miatt Démona megharagszik, és eltávolodik az emberek világától, de a Wicked-ben jóval plasztikusabb és testközelibb a téma kibontása.

Tanulóéveikben a nyugati boszorkányt ( Cynthia Eryvo) sokkal tehetségesebbnek, tudatosabbnak, felkészültebbnek látjuk, mint a jó boszorkányt ( Ariana Grande), aki ingatag, nem tudja, hogy a szívére hallgasson, vagy a társait kápráztassa el, tárgyi tudással is vacakul áll, de kitartóan kapar.

A nézők nagyon jól fogadták a sodró erejű vagány zenés filmet, ahogy a kritikusok meg a szakma is. A Wicked négy Golden Globe-jelölést kapott.

Kedden hajnalban az alkotók átvehetik akár a legjobb filmnek, a legjobb női főszereplőnek, a legjobb női mellékszereplőnek, és a kasszasikernek járó díjat is.

Az Oscar-díjak listáján a film hat jelöléssel szerepel a film: esélyes a legjobb film, a legjobb női főszereplő és mellékszereplő díjára, továbbá a legjobb adaptált forgatókönyv és a legjobb operatőr díját is elnyerheti.

Az Eretnek című horrorfilm láttán is alaposan meglepődhetnek a műfaj rajongói, hiszen ebben a filmben nem láthatnak majd csapatosan támadó zombikat, sem levágott testrészeket, nem lesz benne ördögűzés, viszont lesz benne például hitvita.

Objektum doboz

Akiket a társadalom két szélén a legilletéktelenebbnek szokás tartani vallási kérdésekben, vagyis egy ateista ( Hugh Grant) meg két kisegyházas (mormon) térítő lány (Sophie Thatcher és Chloe East) találkozik, megpróbálják egymást megtéríteni, nem megy, de mivel horrorfilmben vagyunk, muszáj vérnek folynia…

De közben azért a film tele van olyan finom humoros utalásokkal, amikre a horror rajongó már ki van hegyezve, és még komoly egzisztenciális kérdések is felvetődnek benne, Hugh Grant pedig akkorát játszik, hogy esélyes is érte a Golden Globe-ra…

Tehát jó esély van rá, hogy az Eretnek a nem horrorfogyasztóknak is tetszeni fog, és mindenki talál magának benne valami érdekes vicces és vagy mélyenszántó dolgot.

Mind az öt tavalyi film alkotói előtt le a kalappal, hogy kockázatot vállaltak, és nem csak a primer nézői igények kielégítésére törekedtek, hanem arra is, hogy a filmekben felvetődő helyenként merész, felkavaró gondolatokkal segítsék, hogy a néző megértse és elfogadja a világban zajló, vagy hamarosan bekövetkező óhatatlan és a lehetséges változásokat.

Elolvasom a cikket