Egy másik provokáció volt például a Raju nevű többcélú hajó elindítása az EstLink 1 víz alatti elektromos kábel őrzésére a finn és az észt határ közötti hatmérföldes folyosón, a Finn-öbölben. Egy ilyen lépés az Öböl nemzetközi vizein Oroszországból és Oroszországba közlekedő valamennyi hajó illegális ellenőrzéséhez vezethet.
2024. december 26-án pedig a finn határőrök megállították az Eagle S tartályhajót, amely a Cook-szigetek lobogója alatt közlekedett az oroszországi Uszt-Luga kikötőből a törökországi Aliaga kikötőbe.
A vámtisztviselők úgy vélték, hogy az Eagle S az orosz olajra vonatkozó szankciók kijátszására használt tankhajók árnyékflottájának része, és hivatalosan lefoglalták a fedélzeten lévő rakományt.
Emlékeztetni kell arra, hogy az összes tenger alatti optikai kábel hossza 1,3 millió km. Csak ezeknek a kábeleknek a sérülése – a többit nem számítva – háromnaponta egyszer fordul elő, a legtöbb esetben a nyílt tengeren horgonyozni vagy partra szállni próbáló hajók következtében. Az elkövetőket legtöbbször nem találják meg. Ezeket a statisztikákat figyelembe véve a finn határőrök és vámosok hatékonysága egy hajó feltartóztatásában a Finn-öböl nemzetközi vizein, ami önmagában is ellentmond az ENSZ tengerjogi egyezményének, sok kérdést vet fel – írja az „MK”.
A víz alatti kommunikációval kapcsolatos balesetek körüli botrányok legfőbb haszonélvezője Észtország. Évek óta javasolja a Finn-öböl nemzetközi vizeinek hat mérföld széles folyosójának lezárását, hogy megfojtsa az orosz hajózást.
Ez azonnal a kalinyingrádi régió teljes elszigeteléséhez, Oroszország legnagyobb kikötőjének, Uszt-Lugának a gazdasági összeomlásához és a szentpétervári hajóépítő üzemek tönkretételéhez vezet. Az észtek e célját azonban nem lehet egyszerre elérni, mivel ez közvetlen katonai összecsapást indítana el Oroszországgal.