A repülőszerencsétlenség miatt bejelentette lemondását a dél-koreai közlekedési miniszter

MH/ MTI
2025. január 7. kedd. 19:46

A közlekedési minisztérium egyúttal közölte, hogy az ország repülőterein korszerűsíteni fogják a gépek biztonságos leszállását szolgáló irányítórendszereket, amelyek hiányosságai feltehetően hozzájárultak a 179 halálos áldozatot követelő balesethez. A tárca azonban továbbra sem adott egyértelmű tájékoztatást repülőtérfejlesztési terveiről, amelyek miatt a Muan nemzetközi repülőtéren az irányítórendszert kiegészítő szerkezetre szerelték.

A koreai Jeju Air járata december 29-én reggel leszállás közben letért a kifutópályáról és egy betonból épült kerítésfalnak ütközött a Szöultól mintegy 288 kilométerre délnyugatra fekvő Muan repülőtéren. A fedélzeten tartózkodó 181 ember közül csak a személyzet két tagja élte túl a balesetet. Két thaiföldi állampolgár kivételével az összes utas dél-koreai volt.

Repülésbiztonsági szakértők a robbanáshoz vezető körülmények közül kiemelték, hogy a repülőgépek leszállását segítő navigációs antennát a megszokott fémszerkezetű torony helyett ideiglenesen egy olyan betonfalra rögzítették, amely meglátásuk szerint túlságosan merev szerkezet, és túl közel építették a kifutópálya végéhez.

A polgári repülésért felelős miniszterhelyettes korábban elismerte, hogy a kerítésfal nem felel meg a biztonsági követelményeknek, noha elmondása szerint azt a nemzetközi és hazai előírások szerint építették. A rendőrség január 2-án razziát tartott a Jeju Air és a Muan repülőtér irodáiban, és vizsgálatot indított az irányítórendszer ellenőrzésére, illetve a baleset helyszínén épített kerítésfal építésével kapcsolatban. Emellett közölték, hogy a szerencsétlenül járt gép egyik hajtóművében madártollakat találtak, ami alátámasztja azokat a videofelvételeket, amelyek tanúsága szerint landolása előtt a gép madárrajjal ütközhetett.

A repülés utolsó perceiről a balesetben megsérült két fekete doboz szolgálhat kulcsfontosságú információkkal, ám azt már jelezték, hogy bár a pilótafülke hangrögzítőjéről származó adatok hangfájlokká alakítása a múlt héten befejeződött, a hanganyagokat várhatóan nem fogják közzétenni, mivel a nyomozás részét képezik. A repülési adatrögzítőből származó fájlok kinyerése pedig további két napot vesz igénybe – tudatták.

Továbbra is tisztázatlan, hogy a repülőgép miért nem tudta kinyitni a futóművét, és mi késztette a pilótát arra, hogy a jelek szerint egy második leszállási kísérletbe kezdjen, miután közölte a légiforgalmi irányítással, hogy a gép madárrajjal ütközött.

Elolvasom a cikket