Lázár János: Van igény az olcsó közösségi közlekedésre Magyarországon

MH/ MTI
2025. január 9. csütörtök. 14:05
Frissítve: 2025. január 9. 14:06

Kiemelte, tavaly a közösségi közlekedés rekordot döntött Magyarországon, egymilliárd utazás történt a MÁV, a Volán és a HÉV járművein, soha annyi bérletet nem adtak el, mint 2024-ben, és jelentős árbevételt értek el azzal, hogy olcsóbbá tették a jegyeket.

Magyarországon évtizedeken keresztül folyt a vita arról, hogy egy jó, erős úthálózat mellett szükséges-e a kötöttpályás közlekedés – mondta a miniszter, aki szerint az elmúlt évek azt bizonyították, hogy a nagyvárosokból sokan ingáznak naponta, és igénybe veszik a vasutat, ha az olcsó, jó és tiszta. Ezért a közszolgáltatásban a vasutat és a közutat egyaránt erősíteni kell – tette hozzá.

Kitért arra, hogy az elmúlt 14 évben 5000 milliárd forintot fordítottak a gyorsforgalmi úthálózatra és 1200 milliárd forintot a vasútra.

Lázár János hangsúlyozta, elkötelezett a kötöttpályás közlekedés mellett, mivel az környezetbarát technológia. Az energiahivatal adatai szerint 2024-ben a magyarországi károsanyag-kibocsátás a MÁV-nak köszönhetően is csökkent, hiszen a korábban autót használó utazók mintegy 20 százaléka az olcsó jegy miatt áttért a kötöttpályás közlekedésre – jegyezte meg.

A miniszter szólt arról, hogy a Volánnak 5700 autóbusza van, ezek közlekedésére „nagy panasz” nem szokott érkezni, míg a vasútra – egyébként joggal – az emberek kritikát fogalmaznak meg a menetrend pontossága, a tisztaság, a vonatok működtetése miatt.

A vasúti pályákat fejleszteni kell és járműveket kell vásárolni a változtatáshoz – szögezte le Lázár János, aki szerint a hatezer kilométer vasúti szakaszból fel kell újítani azt a háromezer „beteg” vasúti szakaszt, amelyen sebességkorlátozás van érvényben. A vasút járműállomány 80 százaléka 40-60 éves, ezek helyett újakat kell venni – tette hozzá.

Elmondta: először az elmúlt 35 évben, a kormány felhatalmazta a minisztert arra, hogy az Európai Beruházási Bankhoz forduljon, egy fejlesztési program keretében egymilliárd eurós hitelkérelmet nyújtottak be, amelynek alapján meg tudnak indítani egy 800 milliárd forintos vasúti pályafelújítást. Hozzátette, hogy 2025-ben lehívják azt a pénzt, amit még az Európai Unió visszatart, és megpróbálnak 300-400 milliárd forint uniós forrást is a vasútfejlesztés érdekében mobilizálni.

A miniszter 10 pontos vállalása legfontosabb lépésének nevezte azt, hogy visszaszorítsák a késéseket. Bevezetik a késési biztosítást, ha 20 percnél többet késik a vonat vagy a busz, a jegy 50 százalékát visszaadják, havi bérletnél pedig ha ötnél többször fordul elő 20 percnél nagyobb késés, a következő hónapban 10 százalék kedvezményt kap az utazó a bérlete árából. Elvárás a tisztaság javítása, 1000 vasúti pályaudvaron és 150 buszpályaudvaron lévő mosdót 2026 januárjára fel kell újítani – ismertette.

Kitért arra, hogy a menetrend tartása érdekében 55 új mozdony állítanak be az idén, 100 vasúti kocsit felújítanak, és 285 kocsit rendelnek. A Volánhoz az idén 500, jövőre további 500 új autóbusz érkezik, ez az 5700 darabos buszflotta jelentős megújulását jelenti a tárcavezető szerint. Azt is vállalták, hogy nyáron klimatizált vonatot vagy buszt biztosítanak az utazáshoz, erről a menetrendben lehet tájékozódni. Áprilistól új MÁV applikáció lesz és ugyancsak áprilistól az összes Inter City járaton takarítószemélyzet lesz. A GYSEV-ben növelték a magyar tulajdoni részt, és ez a vállalat veszi át Vas, Zala, Győr-Moson-Sopron vármegyében, valamint Veszprém vármegye egy részén a vasúti szolgáltatást. A GYSEV-nél már rendeltek 11 motorvonatot, amelyeket 2026-2027-ben adnak át – tette hozzá Lázár János.

Elolvasom a cikket