MH/MTI
2025. január 9. csütörtök. 18:37
Vincze Máté a művészeti központ egyik kiállítótermében tartott tájékoztatón elmondta, hogy a Modem egy olyan célcsoport felé nyit, amelynek tagjai kevésbé juthattak hozzá eddig a kulturális értékekhez.
Ezután ez másként lesz: a speciális nevelési igényű, atipikus nevelési igényű fiatalok, gyerekek magyar állampolgárként ugyanúgy jogosultak rá, hogy megismerjék, megszeressék, élvezzék a kultúrát, mint bárki más – fűzte hozzá.
Vincze Máté kiemelte: a debreceni Modem és a Szent Efrém oktatási intézmény együttműködése „egy pilot projekt, egy teszt, egy játék” arra, hogy szakemberek – pedagógusok, muzeológusok, művészetet ismerők – összefogjanak, hogy elvigyék a művészet értékeit a művészethez kevéssé hozzáférő társadalmi csoportokhoz is.
Hozzátette: a kormány képviselőinek az a feladata, hogy segítsék ezt a munkát, s arra biztassák a többi múzeumot, kulturális rendezvényteret is, hogy „nyissanak az autizmussal élők felé, nyissanak más hátrányos helyzetű célcsoportok felé, és a kultúrát vigyék oda, adják át, segítsék a megértését, az élményszerűvé tételét”.
Vincze Máté a debreceni kezdeményezést új korszak születésének, újabb múzeumpedagógiai lépcsőfoknak nevezte, amivel interaktívabb, „eggyel befogadóbb térré is vált” a Modem.
Vizi Kata, a Modem igazgatója felidézte, hogy tavaly, a Tiéd itt a tér! programjuk keretében kezdődött párbeszéd az autizmus és a kortárs művészet kapcsolatáról, idén pedig már ennek a jegyében készültek a Botanika című kiállításukra.
A kiállításra január végén két alkalommal fogadják a Szent Efrém óvoda és iskola autista diákjait, de szeretnék a Modem idei összes kiállítását is elérhetővé tenni a számukra – fűzte hozzá az igazgató.
Vas Péter, a Szent Efrém Görögkatolikus Óvoda, Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény igazgatója különleges alkalomnak nevezte, hogy az autizmus spektrumzavarral élő gyerekek eljuthatnak egy nemzetközi hírű múzeumba, ahol a kortárs, modern művészetekkel találkozhatnak.
„Ezek a gyerekek szerves részei a társadalomnak, és fontos, hogy a környezetük is megismerje őket, ne idegenkedjenek egymástól” – mondta az igazgató.