Boldoggá futják magukat a Hajdú-lányok

A film forgatókönyvét Divinyi Réka és Miklya Anna írta, majd rendezőnek felkérték Herendi Gábort, akinek olyan sikeres filmek fűződnek a nevéhez, mint például a Valami Amerika vagy a Kincsem.

A Futni mentem a 2019-es Nők, ha futnak (Zeny v behu) című cseh filmvígjáték remake-je magyar nőkre és férfiakra adaptálva.

Vera (Udvaros Dorottya) és Zoltán (Csuja Imre) boldog nyugdíjasok, nem váltak el, nem utálják egymást, nem betegek. Írtak egy vagány bakancslistát kettejüknek, és már majdnem végig is csinálták, amikor az utolsó előtti tételnél, Zoltán szívrohamot kapott, és meghalt.

Objektum doboz

Már csak a maratonfutás volt hátra. Vera gondolt egyet: lefutja Zoltán helyett a maratont. Nem egyedül, hanem majd a három lányával (Tenki Réka, Lovas Rozi, Trill Beatrix) felosztják a távot. Nem akadály az sem, hogy egyikük sem futott soha életében. Felfogadnak egy futóedzőt Máté (Ember Márk) személyében.

A futás nem csak arra jó, hogy Zoltán utolsó kívánságát teljesítsék, hanem arra is, hogy a saját életük elakadásaiból kimozogjanak.

Mert minden lánynak van valami problémája. Dorina (Tenki Réka) ügyvédként igyekszik erőn felül bizonyítani egy rideg követelőző főnök (Gálffi László) elvárásainak kiszolgáltatva, miközben nincsen magánélete.

Megtudjuk az előzményeket is: Zoltán folyton utazott, kalandozott, Vera mindent eldobva a kezéből követte mindenhova, miközben a két kisebbik lánynak Dorina lett a pótanyja. Akadhat-e valaki, aki miatt a lány végre a saját boldogságáért is képes tenni?

Kata (Lovas Rozi) 18 évesen terhes lett a tornatanárától (Bányai Kelemen Barna), akivel ma is együtt élnek vadházasságban. A férfi annyira belekényelmesedett a kapcsolatba, hogy romantikázás címén közös otthoni meccsnézést javasol, miközben Kata esküvőt és igazi udvarlást szeretne.

Emma, a legkisebb lány sem a meggondoltság mintaszobra. Nős főnöke szeretője, és az ő lakásában lakik, egészen, amíg kész helyzet elé nem állítja a férfit, aki kirúgja. De sebaj, hiszen ott a futóedző Máté (Ember Márk), aki lelkileg strapabíró és kedves férfi, valamint facér, milyen kár, hogy ő is nyughatatlan világutazó, mint amilyen Emma apja volt…

Sejtjük, hogy mindezeknek mi lesz a vége egy romantikus vígjátékban, inkább az a nagyon mai kérdés itt, hogyan jutunk el odáig úgy, hogy el is higgyük a nézőtéren.

Egyáltalán nem megy ez olyan nagyon könnyen, a futást is abba akarják hagyni a „Hajdú-lányok” különféle indokokkal, pedig milyen klassz, amikor rövidnadrágban, sportgöncben együtt futnak a Városmajorban, a Margitszigeten vagy a Citadellánál.

Mert a rengeteg humor és a rengeteg valós helyzet mellett a film nagy erénye, az, hogy erős és magától értetődő szimbolikát, képi nyelvet használ.

Maga a futás a mozgás, vagyis az élet, vagyis a válasz a gyászra, a kudarcokra és az elakadásokra, konkrét és átvitt értelemben is, és ugyanígy válasz az is, amikor összetartó csoportként, családként látjuk a négy nőt, akik közös célt találtak, és meg is csinálják, és meg is változtatják az életüket.

Semmi nem lesz ugyanolyan, mint amikor Zoltán még élt, mert olyan nem lehet, de van, ami még jobb is lehet, és így már a veszteséggel is együtt tudnak élni.

Van még egy trükkjük, mert ugye, a hétköznapok örömét nagyon el tudja rontani az is, ahogyan beszélünk egymással, egymásról, ahogy nem figyelünk a másikra, csak toljuk, ahogy szoktuk, és majd utána esetleg gondolkozunk.

Vera például simán leégeti a kétgyermekes lányát egy idegen férfi előtt azzal, hogy még hajadon, és ahogy Emma beszél Mátéról, akit még nem is ismer, az is elég durva.

De itt az emberek nem sértődnek meg mindenen, viszont nem is hallgatják el, ami nem tetszik. Valahogy tudják, mi fontos, és mi nem. Szeretni, összetartani például fontos, a többin, ami meg nem az, túl lehet lépni egy poénnal vagy egy csirkepörkölttel.

Futni mentem (2024)

Magyar romantikus vígjáték

Rendezte: Herendi Gábor

9/10

Elolvasom a cikket