
Az Egyesült Államok tavaly Kínát megelőzve Németország legnagyobb kereskedelmi partnerévé vált. Először 2016 óta Németország nagyobb áruforgalmat bonyolított az Egyesült Államokkal, mint Kínával, derül ki a „Germany Trade & Invest” (GTAI), a német állami gazdaságfejlesztési ügynökség nemrégiben készült, még nem publikált tanulmányából, amely a DPA birtokában van.
A német export és import az Egyesült Államokkal 2024-ben, az új amerikai elnök, Donald Trump hivatalba lépésének küszöbén, az előzetes adatok szerint mintegy 255 milliárd euróra emelkedett. Ez nyolc milliárd eurós előnyt jelent a második legfontosabb kereskedelmi partner, Kína előtt. Ezt követi a harmadik helyen Hollandia, majd Franciaország és Lengyelország.
Németországot az a veszély fenyegeti, hogy ismét egy vámháborúk áldozatává válik: „Még mindig nem világos, hogy az Egyesült Államok Trump alatt milyen mértékben fogja a kereskedelmi politikáját az EU-ra és így Németországra is kiterjeszteni.” De a GTAI szerint a kínai-amerikai kereskedelmi konfliktus fokozódása és ennek következtében Németországra nehezedő amerikai nyomás növekedése várható.
A német külkereskedelem összességében csökkent.
Még 2022-ben a német-kínai kereskedelmi forgalom közel 300 milliárd euróra rúgott. Különösen szembetűnő a Kínába irányuló német export csökkenése, amely körülbelül 6,4%-kal esett vissza. Ezzel szemben a Kínából érkező import csupán 0,6%-kal csökkent. Kína most már csak az ötödik helyen áll az export rangsorában, de továbbra is verhetetlen éllovas az import terén.
Különösen nagy mértékben csökkentek az autók, autóalkatrészek és egyéb járművek exportja Kínába. A német vállalatok alternatívákat keresnek „Kína a legnagyobb autópiac, de egyrészt itt is nő a helyi termelés, másrészt a német gyártóknak egyre növekvő versenytársakkal kell szembenézniük a kínai autógyártók részéről” – olvasható a tanulmányban. Pozitívan alakultak viszont az élelmiszerek és elektrotechnikai termékek exportja.
A német vállalatok egyre inkább alternatívákat keresnek Kínával szemben, például Vietnámot. Vietnám és Németország közötti kereskedelem 2024-ben több mint 11%-kal nőtt. Lengyelország is fontos piacként tudott helyet találni, és a kereskedelem az Egyesült Királysággal enyhe fellendülést mutatott a Brexit után.