Nem orosz szabotázsban rongálódtak meg a víz alatti áram- és kommunikációs kábelek

MH
2025. január 19. vasárnap. 17:33

A víz alatti infrastruktúrát az elmúlt hetekben sújtó incidensek sorozatával kapcsolatban mostanra konszenzus alakult ki a nyugati hírszerző közösségben, és nem találtak bizonyítékot rosszindulatú tevékenységre – jelentette az amerikai lap.

A nyugati országok által összegyűjtött „lehallgatott kommunikáció és más titkos hírszerzési adatok” arra utaltak, hogy a balesetek mögött tapasztalatlan legénység és rosszul karbantartott hajók állnak – vetették fel a vizsgálatokban részt vevő három ország tisztviselői.

Meg nem nevezett amerikai tisztviselők a lapnak elmondták, hogy minden esetben „egyértelmű magyarázat” merült fel, ami arra utal, hogy a károk véletlenek voltak. Egy európai tisztviselő szerint a kezdeti állítások, miszerint Oroszországnak köze volt a balesetekhez, mostanra „ellenbizonyítékokkal” találkoztak, amelyek ennek ellenkezőjére utalnak.

A vizsgálatok három, az elmúlt 18 hónapban a Baltikumban történt, orosz kikötőkbe tartó és onnan induló hajókkal kapcsolatos incidensre összpontosítottak, köztük a Newnew Polar Bear konténerszállító hajónak tulajdonított, 2023 októberében a Finn-öbölben történt földgázvezeték-szakadásra, valamint két kábel megrongálására, amelyet állítólag a Yi Peng 3 ömlesztettáru-szállító okozott novemberben.

A legutóbbi incidens december végén történt egy feltehetően orosz kötődésű olajszállító tartályhajóval, az Eagle Sz-szel, amely állítólag áthúzta horgonyát a Finnországot és Észtországot összekötő EstLink 2 áramkábelen. A finn hatóságok a hajó fedélzetére léptek és lefoglalták, a nyomozók szerint a hajó egyik horgonya hiányzott.

Moszkva korábban is elutasította azokat a felvetéseket, amelyek szerint Oroszország lenne a felelős a balti államokban történt incidensekért.

Elolvasom a cikket