
MH/MTI
2025. február 21. péntek. 19:29
Az utóbbi hónapokban több távközlési és elektromos vezeték is megrongálódott a Balti-tengerben. „Meg kell győződnünk arról, hogy Európa nemcsak a kábelek elleni szabotázs megelőzésére és felderítésére alkalmas, hanem arra is, hogy aktívan elrettentse az elkövetőket, megjavítsa a vezetékeket, és reagáljon a kiemelt fontosságú infrastruktúrát fenyegető veszélyekre” – hangsúlyozta Virkkunen.
A svéd rendőrség pénteken közölte, hogy a Balti-tengeren egy tenger alatti távközlési kábel megrongálódása ügyében szabotázs gyanújával indított nyomozást. A NATO a múlt hónapban jelentette be, hogy egyes tagállamai fregattokat, járőrrepülőgépeket és haditengerészeti drónokat telepítenek a Balti-tengerre a kiemelt fontosságú infrastruktúra védelmének elősegítése érdekében.
Az uniós biztos újságírók előtt Helsinkiben rámutatott arra, hogy az említett incidensek veszélyt jelentek a biztonságra és a környezetre nemcsak a Balti-tenger térségében, hanem az Európai Unió egész területén. Felhívta a figyelmet, hogy a Földközi-tengeren a múlt hónapban három olajszállító tartályhajón történt robbanás, ami szerinte azt jelzi, hogy a szabotázsakciók Európa más részeire is kiterjedhettek.
Virkkunen tájékoztatása szerint az Európai Bizottság az átcsoportosított költségvetési összeget egy új adatmegosztó felügyeleti mechanizmus és drónprogram kidolgozására készül fordítani. Ezenfelül biztosítanák belőle a megszakadt kábelek alkatrészellátását is, valamint egy szükséghelyzeti tartalék flotta létrehozását a tenger alatti elektromos vagy optikai kábelek telepítésére vagy javítására.
Hírszerzési beszámolókat idézve a The Washington Post című amerikai lap viszont arról írt a minap, hogy az amerikai és az európai biztonsági szolgálatok között kialakulóban lévő konszenzus szerint a Balti-tengeri kábeleket ért károk feltehetően balesetek, és nem az orosz hibrid hadviselés keretében végrehajtott szabotázsakciók következményei. Az Egyesült Államok külföldi hírszerző szolgálatai és mintegy féltucatnyi európai biztonsági szolgálat bevonásával folytatott vizsgálatok nem találtak szabotázsra utaló jeleket, az eddig összegyűjtött bizonyítékok – beleértve a lehallgatott kommunikációt és más titkos hírszerzési információkat – pedig arra utalnak, hogy rosszul karbantartott kereskedelmi hajók tapasztalatlan legénysége okozta ezeket a baleseteket.