
Tóth László Levente
2025. február 23. vasárnap. 11:37
Egy más mentalitású – közép-európai, közel-, vagy távol-keleti országból érkezett külföldinek – Finnországban sokáig tud meglepetést okozni az, hogy az autósok általában rendkívül udvariasak a gyalogosokkal. Minden alkalommal már jó előre észrevehetően megállnak azért, hogy a gyalogosok a számukra felfestett gyalogátkelőhelyen átsétálhassanak az út túloldalára.
A télen is tekerő biciklisek már jóval kevésbé előzékenyek. Nyomulhatnak is, hiszen nagyon sok helyen számukra külön kerékpárút van biztosítva a járda mellett, azzal egy síkban. Sok is a kerékpáros, télen azért kevesebb, de a finnek közül sokan azért még a hóban-fagyban is tekernek. A helsinki felnőttek 73 százaléka, azaz körülbelül 360 ezer ember időnként kerékpárral megy ide-oda és az emberek körülbelül 12 százaléka kerékpározik egész évben. A város összes lakosából ez kevesebb mint 80 ezer személyt jelent.
Helsinkiben nemrég inkább a gyalogos közlekedést előnyben részesítők közül teljesen ki is akadtak azon, hogy a kerékpárutakat télen egészen az aszfaltig tisztára takarítják, míg a gyalogosok a közvetlenül a bicikliút melletti, jéggel és latyakkal borított járdán csúszkálhatnak. Pedig mindenkinek nehéz a csúszós utakon járni, gyakran van jég is a hó alatt. A jól takarított kerékpárutak fényes aszfaltja ugyanakkor a gyalogosokat és a futókat is vonzza, ami veszélyes helyzetekhez vezethet, a biciklisek ugyanis gyorsak.
A város célja a kerékpározás és a gyaloglás népszerűsítése – reagált erre Kari Pudas, a város műszaki igazgatója. Emlékeztetett arra, hogy a város korábban már közölte a lakossággal: javítani kíván a kerékpárutak téli karbantartásán, előnyben részesítve bizonyos útvonalakat. A helsinki kerékpárút-hálózat körülbelül 140 kilométer hosszú, ebből nagyjából 80 kilométert sóznak, mintegy 60 kilométerről pedig „csak” takarítanak. A kerékpárutak takarítása öt centisnél nagyobb hóesésnél kezdődik, ez vonatkozik a járdákra is, de a város igyekszik elkerülni a járdák sózását, ez az oka, hogy a tiszta kerékpárutak melletti járdákon hó van.
A kerékpárutakat biciklis ételfutárok is használják, akik közül sokan migránsok és nemhogy a finn nyelvet, sok esetben még az angolt sem beszélik. Nekik biztosan jól jön, ahogyan az amerikai Starship vállalat Finnországban is használatos hatkerekű ételkiszállító robotjainak is, a kerékpárutak sózása. A robotok egyébként általában nem igazán törődnek azzal, hogy az út esetleg „foglalt”. Udvariasságuk kimerül abban, hogy megállnak és várnak, amíg a „futóbolond” vagy a „kétkerekes” kikerüli őket – már ha van erre lehetősége, hiszen a járdán gyaloglók is lehetnek. Nem egyszer persze ők is gyorsan haladnak télen, a finneknél elterjedt ugyanis a „korcsolyázó gyaloglás”, amely ütemesebb gyaloglást tesz lehetővé azáltal, hogy a gyalogos a karjait is a lábával egy ütemben, majdhogynem „kaszálva” mozgatja. Az ételrobot pedig gyalogost érzékelve is gyorsan megáll, aztán ha nem „lát” akadályt, újra nekilendüljön és ha lehetősége van rá, gyorsabb tempóra váltva akár száguldjon is.
Az említett vagány kis járgányok – amelyek GPS, kamerák, különböző szenzorok és mesterséges intelligencia segítségével azonosítják az objektumokat és navigálnak a körülöttük lévő világban, így találják meg az átvételi helyeket is – persze gondolkodás nélkül rákanyarodnak a havas járdára is, ha éppen arra visz az útjuk. Tavaly karácsony előtt például egy beteg kilencéves finn kislány a hóból szabadított ki egy ilyen robotot, igaz, az édesapja segítségével. Rögtön felhívta ugyanis, amikor hazafelé menet látta, hogy a robot elakadt a hóban, de egyedül nem bírta megmozdítani.
A Starship Technologies céget azért alapították még 2014-ben, hogy lehetővé tegyék az ember nélküli, robottal történő ételkiszállítást több egyetemen is az Egyesült Államokban, mára azonban ez a technológia a világ sok helyén elterjedt. A kis robotot ma már világszerte száz város, campus vagy ipari telephely használja. Ez napi 150 ezer útkereszteződésen történő áthaladást jelent, 3 útkereszteződést másodpercenként. A Starship robotok 99 százalékban önállóak és minden út során tanulnak. Már nemcsak meleg ételeket vagy élelmiszereket, hanem ipari kellékeket is szállítanak.
Finnországban van élelmiszerüzlet, amely nem is egy ilyen kis robottal rendelkezik, hanem egész kis flottával. Az egyik ilyen turkui üzletben érdeklődésünkre elmondták, hogy ők már nem is alkalmaznak ételfutárt. A robot használatához a vásárlónak le kell töltenie egy appot, ezzel az alkalmazással tud intézni mindent. Egy-egy forduló – amelyekből hétvégeken jóval több van, mint hétköznap – a robotnak egy órájába kerül, az akkummulátor pedig egész nap, még a nagy hidegben is bírja. A robottal történő a házhoz szállítás ára náluk 29 euró.