Belehúztak, és most ők diktálják a tempót

A Kodak esete klasszikus példája annak, amikor egy óriásvállalat nem tud, vagy nem akar lépést tartani a változó világgal. Pedig ironikus módon maga a Kodak találta fel a digitális fényképezést még az 1970-es években, de nem hitt benne, mert túlságosan ragaszkodott a filmes üzletágához. Aztán jöttek az okostelefonok, a digitális kamerák, és a Kodak egyszerűen lemaradt. A piac nem kegyelmezett: amit nem tudsz megújítani, azt eltiporja az innováció. 1997-ben a Kodaknál körülbelül 160 000 alkalmazott dolgozott, és a világ fényképeinek 85 százaléka Kodak kamerával készült. Azonban a mobil kamerák elterjedése miatt a Kodak csődbe ment, és minden alkalmazottját elbocsátották.

Képünk illusztráció

Képünk illusztráció

Fotó: dpa Picture-Alliance via AFP/dpa/Matthias Balk

Az Uber és az Airbnb sikere pont abban rejlik, hogy nem a hagyományos módon gondolkodnak. Nem autókat vagy szállodákat tulajdonolnak, hanem egy platformot, egy szoftvert adnak az emberek kezébe, amellyel bárki fuvarozhat, bárki kiadhatja a lakását. Ez a „sharing economy” (megosztásalapú gazdaság) lényege: kihasználni a meglévő erőforrásokat anélkül, hogy hatalmas befektetésekre lenne szükség. A világ ebbe az irányba halad: a fizikai termékek helyett az innovatív üzleti modellek számítanak. Egyre inkább az számít, ki tud hatékonyabban összekötni embereket, szolgáltatásokat és adatokat. A régi nagyvállalatok, amelyek ragaszkodnak a klasszikus működésükhöz, szinte törvényszerűen elbuknak, ha nem képesek alkalmazkodni.

A világunkban zajló, digitális átalakulás alapjaiban formálja át a gazdasági és társadalmi struktúrákat. A fizikai termékek előállítása helyett egyre nagyobb hangsúly kerül az innovatív üzleti modellekre, amelyek hatékonyan kapcsolják össze az embereket, szolgáltatásokat és adatokat. Azok a hagyományos nagyvállalatok, amelyek nem képesek alkalmazkodni ehhez a változáshoz, gyakran nehézségekkel szembesülnek.

A globális digitális átalakulás piaca gyorsan növekszik, és várhatóan 2025-re eléri az 1009,8 milliárd dollárt, amely 16,5 százalékos éves növekedést jelent. A vállalatok egyre inkább felismerik a digitális technológiák fontosságát versenyképességük megőrzéséhez.

A mesterséges intelligencia (MI) és az automatizáció átalakítja a munkavégzést számos ágazatban, növelve a hatékonyságot és termelékenységet. A MI-alapú rendszerek képesek adatokat elemezni, előrejelzéseket készíteni, és összetett feladatokat elvégezni. Tanulmányok szerint a munkaerő kilenc százaléka, mintegy 300 millió munkahely automatizálhatóvá válhat, új készségeket igényelve. A digitális átalakulás a technológiai mellett kulturális változást is megkövetel: a cégeknek gyorsan és rugalmasan kell reagálniuk az ügyféligényekre, hogy versenyelőnyre tegyenek szert, optimalizálva üzleti folyamataikat és javítva ügyfélélményüket.

Az elmúlt években számos vállalat robbanásszerű növekedést produkált, és a világ legnagyobb piaci kapitalizációjú cégei közé emelkedett.

Az elektromos járművek piacának úttörője, a Tesla 2024 novemberében átlépte az ezermilliárd dolláros piaci értéket. Ez a mérföldkő nemcsak az autóiparban, hanem a technológiai szektorban is jelentős eseménynek számít. Az NVIDIA, a grafikus processzorok és mesterségesintelligencia-chipek gyártója szintén jelentős növekedést mutatott az elmúlt években. A mesterséges intelligencia és a gépi tanulás iránti kereslet növekedése hozzájárult a vállalat piaci értékének emelkedéséhez. Az e-kereskedelmi platformokat kínáló Shopify lehetővé teszi a vállalkozások számára, hogy könnyedén online áruházakat hozzanak létre. A digitális kereskedelem iránti, növekvő igénynek köszönhetően a vállalat piaci kapitalizációja jelentősen megnőtt. A délkelet-ázsiai Sea Limited, amely az e-kereskedelem, a digitális szórakoztatás és a pénzügyi szolgáltatások területén tevékenykedik, szintén gyors növekedést produkált. A régió digitális gazdaságának bővülése hozzájárult a vállalat sikeréhez. A felhőalapú adattárolási megoldásokat kínáló Snowflake az adatkezelés iránti, növekvő kereslet révén vált az egyik leggyorsabban növekvő technológiai vállalattá. Ezek a példák jól mutatják, hogy a technológiai innováció és a digitális szolgáltatások iránti kereslet hogyan emelhet vállalatokat rövid idő alatt a világ legnagyobbjai közé.

A jövő? Még több digitalizáció, mesterséges intelligencia, automatizáció és persze olyan cégek, amelyek az ügyféligényekre villámgyorsan reagálnak. Aki nem figyel, könnyen úgy járhat, mint a Kodak…

Ennek a jóslásnak valószínűleg sok ember örülni fog: az Egyesült Államokban a frissen végzett ügyvédeknek lassan nem lesz állásuk, mert az IBM Watson jogi szoftvere hatékonyabb, gyorsabb, és sokkal olcsóbb jogi képviseletet kínál. Az amerikai jogászok kilencven százaléka munkanélküli lehet a következő tíz évben, míg a megmaradt, de már az innovációt jól használó szakértők tíz százaléka megtarthatja állását. Az orvosi diagnózis területén is egyre elterjedtebb a Watson-szoftver, amely pontosabban képes felismerni a rákot és más betegségeket, mint az emberek. A számítógépes intelligencia 2030-ra meghaladja az emberit.

A hagyományos autók kilencven százaléka várhatóan eltűnik a következő húsz évben, helyüket elektromos és hibrid járművek veszik át. A benzinkutak kiürülnek, a benzinfogyasztás csökken, és az olajtermelő országok gazdasági nehézségekkel nézhetnek szembe. Az Uberhez hasonló szoftverek révén vezető nélküli autók állnak majd rendelkezésre. Ez 99 százalékkal csökkentheti a balesetek számát, megszüntetve ezáltal a gépjármű-biztosításokat és az autóbiztosítókat. A közlekedésrendészet és parkolószemélyzet iránti igény is csökken fog.

A digitális átalakulás nem csupán technológiai, hanem kulturális változást is igényel a vállalatoktól. Azok a cégek, amelyek gyorsan és rugalmasan reagálnak az ügyféligényekre, versenyelőnyre tehetnek szert. A digitális megoldások integrálása lehetővé teszi az üzleti folyamatok optimalizálását és az ügyfélélmény javítását.

Elolvasom a cikket