
MH
2025. március 2. vasárnap. 16:31
Az ukrajnai háború befejezése érdekében tett washingtoni erőfeszítések azzal a reménnyel kecsegtetnek, hogy a nyugati cégek esetleg hamarosan vissza akarnak majd térni Oroszországba. Nem lesz azonban könnyű dolguk, mert az elmúlt években helyi és kínai vállalatok töltötték be az űrt, a piacon így sokkal élesebb a verseny, mint három éve volt.
Az orosz gazdaságfejlesztési miniszter szerint sok vállalat már szondázza is a visszatérés lehetőségét, ehhez azonban először a szankciókat kell feloldani vagy legalább jelentős mértékben enyhíteni. Akkor is marad azonban a megerősödött konkurencia.
A moszkvai tőzsdén jegyzett Henderson férfiruha-hálózat az egyik olyan cég, amelynek nagy lendületet adott a nyugati kiskereskedelmi vállalatok távozása az orosz piacról és a bevásárlóközpontokból, felszabadítva a legfrekventáltabb helyeket.
A férfiruha-eladások évente nyolc százalékkal nőnek – a Henderson forgalma viszont ennek a háromszorosával, annak ellenére, hogy nem mindenhonnan tűntek el a nyugati márkák, a cég becslése szerint a globális gyártók termékeinek hatvan-nyolcvan százalékához változatlanul hozzájutnak az oroszok.
„A cégek mindössze átalakították az értékesítési csatornákat, a helyi, többmárkás üzletek szolgáltatásait veszik igénybe a termékeik értékesítéséhez, vagy csak megváltoztatták az üzleteik feliratát, és új védjegyeket vezettek be” – tudatta a Reutersszel a Henderson sajtóirodája.
Ezzel egyébként törvényt sem sértenek, mert a fogyasztási cikkek nem állnak szankciók alatt, de sok vállalat nem volt hajlandó üzletet kötni Oroszországgal. Moszkva erre válaszul legalizálta a harmadik országokon keresztül történő szürkeimportot, amely lehetővé teszi a kiskereskedők számára, hogy a védjegy tulajdonosának engedélye nélkül értékesítsenek külföldi árukat.
Hátrányba kerülnek a versenytársakkal szemben a cégek, amelyek majd visszatérnek, mert a bevásárlóközpontok legjobb üzlethelyiségei hosszú távú szerződésekkel vették bérbe, és Moszkva sem fogja tárt karral fogadni a nyugati vállalatokat. Vlagyimir Putyin elnök legalább a múlt héten jelezte, hogy az orosz feldolgozóipari vállalatokat fogják előnyben részesíteni.
Az orosz kiskereskedelmi forgalom még nem tért vissza a koronavírus-járvány előtti szintre, a bevásárlóközpontok forgalma húsz százalékkal kisebb a 2019-esnél, szóval lenne mód jó üzletet csinálni. A baj csak az, hogy az orosz vásárlók rákaptak a hazai termékekre, amelyeknek a minősége szerintük semmivel sem rosszabb, mint a nyugatiaké.
Az orosz cégek a ruházati vagy kozmetikai termékek terén töltötték be a nyugatiak által hagyott űrt, a kínaiak pedig az autók terén: a háború előtt az új autók piacán tízszázalékos volt a kínai márkák aránya, ma már meghaladja az ötven százalékot. Javítottak a pozíciójukon a hazai gyártók is, a piaci részesedésük harminc százalékra nőtt a 2022-es, húsz százalékról.