
A Quaternary Science Advances című folyóiratban jelent meg egy cikk, amely a Bournemouthi Egyetem tudósai által a kulisszák mögött végzett kutatást ismerteti. A szerzői egy olyan dologra bukkantak, amelyet úgy írnak le, mint egy kerekek nélküli talicskát. Hiszen a kerék feltalálását az emberi civilizáció felemelkedéséhez vezető, egyik legfontosabb vívmányként ismerik el. Ezek a maradványok azonban sokkal régebbiek, és valószínűleg valami egészen másból származnak.
Tekintettel a lenyomatok elrendezésére, amely arra utal, hogy egy vagy két rudat egy ember húzott, az idézett publikáció szerzőinek van némi elképzelésük arról, hogyan működhetett a gyakorlatban ez az őskori, rögtönzött jármű. Mintegy 22 000 évre visszamenőleges datálásról van szó, így a felhalmozott bizonyítékok alapján rendkívül távoli valóságról alkothatunk képet.
Ehhez képest a kerék megjelenése – bár a világ több különböző részén való, egyidejű megjelenése miatt nem lehet egy adott területhez kötni – körülbelül 6–7000 évvel ezelőtt történt. Az Egyesült Államok déli részéről származó nyomok viszont mintegy 15 000 évvel régebbiek. Létezésük azt mutatja, hogy az ember a kerékmegoldás ismerete nélkül is képes volt olyan tárgyak szállítására, amelyeket puszta kézzel nem tudott volna kezelni.
A régészek szerint az új-mexikói lelőhelyen talált lábnyomokat egy kerék nélküli jármű hagyta hátra.A maradványok datálása mintegy 22 000 évre nyúlik vissza.
Ráadásul az ilyen nyomok mindenütt való jelenléte arra utal, hogy egy ilyen, modern szemmel nézve meglepő közlekedési eszköz viszonylag gyakori lehetett a múltban. Minden bizonnyal nem egy elszigetelt csoport használta, hanem akár egymástól független közösségek is. Az ilyen járművek még különbözhettek is egymástól, mivel a napjainkig fennmaradt nyomok egy- és kétvonalasak is lehetnek.
Különböző hosszúságuk, amely kevesebb mint kettőtől ötven méterig terjed, azt mutatja, hogy a több mint húszezer éves új-mexikói járműveket rövidebb és hosszabb távolságokra is használhatták. A nehéz tárgyak szállítására épített szerkezetek valószínűleg különböző formájúak lehettek, a legújabb leletek mögött álló kutatócsoport tagjai például háromszög vagy X alakú szerkezetekről beszélnek. Elképzelhető, hogy bizonyos esetekben a szállítás vontatását idővel állatok végezhették.