Európai vészhelyzet a matematika oktatásban

Négy év alatt 6,6 százalékkal nőtt az Európai Unióban a matematikában alulteljesítők aránya a jelentés szerint. A legrosszabbul teljesítő országok között van Bulgária, Ciprus, Románia és Görögország – ezekben az államokban az alulteljesítők aránya meghaladja a 45%-ot. Magyarország ugyan nincs a legrosszabb helyzetben, de a trendek itt is kedvezőtlenek: egyre több diák küzd az alapvető matematikai készségek elsajátításával.
Mindeközben a legjobban teljesítő diákok aránya is csökken: a kiválóan teljesítők száma 11 százalékról 7,9 százalékra esett vissza négy év alatt az Európai Unióban. Míg Hollandia és Észtország kiemelkedik a tehetséges diákok arányát tekintve, addig Magyarország a középmezőnyben stagnál.
Miért veszélyes mindez hosszú távon?
„Az iskolai matematikaórán nem igazán derül ki a diákoknak, hogy miért kell matematikát tanulniuk. Ha ez megváltozna, akkor lenne esély arra, hogy közelebb kerüljön a matematika az emberekhez”_– osztotta meg tapasztalatait Mosóczi András matematikatanár.
A matematikai készségek hiánya nemcsak az iskolában okoz problémát, hanem az egész társadalomra kihat.
A digitális átállás és a mesterséges intelligencia megjelenése miatt egyre nagyobb az igény a matematikai kritikus gondolkodásmódra, ráadásul a STEM-területeken (természettudomány, technológia, mérnöki tudományok és matematika) egyre nagyobb a munkaerőhiány. Így ha a jelenlegi trendek folytatódnak, veszélybe kerülhet az Európai Unió technológiai versenyképessége, és a gazdasági növekedés is lassulhat.
Az alacsony matematikai kompetenciák a mindennapi életben is hátrányt jelentenek. Egy friss elemzés szerint a pénzügyi tudatosság – például a hitelek kamatköltségeinek kiszámítása vagy a háztartási költségvetés tervezése – szoros összefüggésben áll a matematikai készségekkel.

A mateking.hu oktatási platform készítői szerint a matematikai gondolkodás fejlesztése segíti a problémamegoldó képességet, ami minden szakmában versenyelőnyt jelenthet, legyen szó ügyvédekről, közgazdászokról vagy mérnökökről.
Miért ilyen mumus tantárgy a matematika és mit lehet tenni, hogy ez másképp legyen?
Nincsenek könnyű helyzetben sem a diákok sem a tanárok a matematika tanulásában és tanításában – ismerte el a szakértő:

„Míg a történelem vagy a biológia tanulásakor a gyerekek az osztályban nagyjából azonos tempóban tudnak haladni, addig a matematikában a diákoknak gondolkodniuk kell, feladatokat kell megoldaniuk, amit mindenki a saját tempójában végez. Éppen ezért a matematika tanárnak lényegében 10-15 részre kéne szakadnia a matekórán, hogy minden diák elégedett legyen a tempóval. Ráadásul a matematika egy nagyon absztrakt és elvont tárgy is. Ez az egyetlen olyan tantárgy, ahol olyan dolgokat tanulnak a diákok, amik a valóságban nem is léteznek, hiszen már maguk a számok is egy absztrakció, és a törtek, az egyenletek, a hatványozás mind mind absztrakt fogalom. Ez egyébként egy általános probléma, ami miatt nemcsak Magyarországon, hanem az egész világon nehéz a matematika tanítása és tanulása” – emelte ki Mosóczi András, a mateking e-learning platform alapítója – . Hiszek benne, hogy a jelenlegi matematika tananyag bőven megtanítható a jelenleginél sokkal kisebb erőfeszítéssel és a jelenleginél sokkal több diák számára. Úgy látjuk, hogy ebben a változásban a matematikatanárok is partnerek, ezt mutatja az is, hogy rendkívül nyitottak a működő új megoldásokra. Az általunk fejlesztett mateking.hu oktatási platformot már több mint 3450-en használják az iskolai oktatásban.”

Két fő oka van annak, amiért nagyon fontos matematikát tanulnunk. Az egyik ok, hogy a matematika olyan, mint egy mentális edzés, amely segít fejleszteni a logikus gondolkodást és a problémamegoldó készséget. Ahogyan a testmozgás az izmainkat erősíti, a matematika az agyunkat edzi… Ahogyan az építőkocka fejleszti a gyerekek kézügyességét kreativitását, úgy a matematikai feladatok megoldása is fejleszt valamit. Ha rosszul tanítjuk a matematikát, akkor a diákok
szorongását fejleszti. De ha jól tanítjuk, akkor a kreativitásukat, a problémamegoldó-képességüket, adott esetben pedig a monotóniatűrésüket javítja. Mindezen képességek később a mindennapi életben és a munkában is elengedhetetlenül fontosak.

Elolvasom a cikket