Inspiráló környezet a jövő szakembereinek

MH/MTI
2025. március 21. péntek. 22:11

Varga-Bajusz Veronika hangsúlyozta: amikor pár éve megreformálták a szakképzést, ezt három pillérre alapozták. Az egyik az inspiráló környezet, a tanulók és az oktatók motiválása mellett. A motiváció érdekében többek között megreformálták az ösztöndíjrendszert, majd ezt kiegészítették az új munkáshitellel, amivel a középiskolából kilépő fiatalokat akarják segíteni, abban, hogy megalapozzák a jövőjüket – mondta, hozzátéve, hogy az oktatók bérét is több mint két és félszerezésre emelték.

Az elért eredmények közül kiemelte, hogy 2022 óta 57 százalékkal nőtt a szakképzésből a felsőoktatásba jelentkezők száma.

A 21. Századi Szakképző Program keretében mintegy százmilliárd forintból a kormány 34 intézmény felújítását tudja támogatni – jegyezte meg az államtitkár.

A változások eredményességét mutatja szerinte az is, hogy a szakmák európai és világversenyén is jó helyezést értek el a magyar fiatalok, Európában második, a világban a 10. lett a magyar csapat.

Pósán László (Fidesz–KDNP), az Országgyűlés Kulturális Bizottságának elnöke kiemelte, hogy a debreceni szakképzést illetően a létszámadatok magukért beszélnek, az elmúlt években megduplázódott a tanulók száma.

Papp László (Fidesz–KDNP) polgármester arra hívta fel a figyelmet, hogy Debrecen történelmileg kiemelkedő hagyományokkal rendelkező oktatási központ, ugyanakkor egy dinamikusan növekvő gazdasági erőtérré vált, amiben kiemelkedő a járműipar és az elektromobilitás szerepe.

Hangsúlyozta, hogy a gazdaság nem lehet sikeres megfelelő munkaerő nélkül, és „a munkaerőpiaci versenyt az iskolapadokban kell megnyerni”. A városvezető kiemelte: Debrecennek 2014–15-ben csaknem 72 ezer diákja volt óvodától az egyetemig, ma pedig már több mint 82 ezer van.

Szilágyi Sándor, a Debreceni Szakképzési Centrum főigazgatója elmondta: a mintegy 2500 négyzetméter területű központot csaknem százmillió forintból fejlesztették. Az épület a centrum három szakképző iskolája 150 hallgatójának biztosít lehetőséget a tanulásra, fejlődésre a gépjárműiparban.

Kiemelte, hogy az intézményben tizenegy gépjármű típust ismerhetnek meg a diákok, átfogó képet kapva szinte minden forgalomban lévő motorral szerelt járműről, miközben számos diagnosztikai oktatástechnológiai szemléltető eszköz segíti a képzést.

Elolvasom a cikket