
Nemzetközi tanulmányok szerint a helyzet 2012 óta fokozatosan romlik. A PISA-program például, amely a 15 év alatti tanulók tudását és készségeit méri, a diákok felkészültségének folyamatos csökkenését regisztrálta.
A felnőtteknél hasonló tendencia figyelhető meg. A felnőttek írástudásának felmérésére irányuló PIAAC-programban csak Finnországban és Dániában volt növekedés. A matematikai készségek terén a vizsgált tucatnyi országból csak nyolc mutatott javulást.
A hosszú ideje, 1975 óta tartó amerikai Monitoring the Future vizsgálat eredményei azt mutatták, hogy a 2010-es évek közepe óta egyre több középiskolás diák panaszkodik arra, hogy nehezen koncentrál és nehezen jegyzi meg az új információkat. Ezek a problémák sokkal gyakoribbá váltak az 1990-es évekhez képest, amikor az arányok viszonylag stabilak maradtak.
A romlás már a Covid–19-világjárvány előtt elkezdődött. A szakértők szerint ennek oka a közösségi hálózatok, a videótartalmak népszerűségének ugrásszerű növekedése és az olvasás és a tanulás iránti érdeklődés egyidejű csökkenése lehet.