
MH/MTI
2025. március 28. péntek. 23:26
A közleményben részletezték, hogy a Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózat (CPC) az Európai Bizottság koordinálásával közös fellépést kezdeményezett a svédországi Star Stable Entertainment AB-vel szemben. A CPC felszólította a céget, hogy szolgáltasson információkat az egyik gyermekek körében népszerű videójátékban megjelenő kereskedelmi gyakorlatokról. A választ értékelve a CPC több gyakorlatot is azonosított, amelyek sérthetik az európai uniós fogyasztóvédelmi szabályokat, és veszélyesek lehetnek a gyermekekre. Ilyen például a gyermekek közvetlen megszólítása, vásárlásra buzdítása a reklámokban, a pszichés nyomásgyakorlás alkalmazása, a gyermekekre szabott átlátható és könnyen érthető tájékoztatás hiánya a játékon belüli fizetőeszközöket illetően. A svéd vállalkozás elmulasztotta biztosítani, hogy a termékeit népszerűsítő influenszerek egyértelműen feltüntessék, a tartalmak reklámnak minősülnek, reklámot tartalmaznak.
A GVH tájékoztatása szerint a CPC iránymutatást adott ki, hogy az átláthatóságot, a tisztességességet előmozdítsa az internetes játékiparban, kiemelten a virtuális fizetőeszközök kérdésében. Az iránymutatás több alapelvet is meghatároz a virtuális fizetőeszközök vásárlásával és felhasználásával kapcsolatban. Ilyen többek között a világos és átlátható árképzési gyakorlat, és a szerződéskötés előtti tájékoztatás.
A Gazdasági Versenyhivatal hangsúlyozta, saját gyakorlatában is kiemelt figyelmet fordít a sérülékeny fogyasztói csoportokat, közöttük a gyermekeket is érintő kereskedelmi gyakorlatokra. A nemzeti versenyhatóság az elmúlt időszakban két alkalommal is felhívta a játékokosok, a szülők figyelmét a játékok veszélyeire, a lehetséges átverésekre. A GVH először a mobiljátékok használata során gyermekekre leselkedő kockázatokat ismertette a szülőkkel, 2025 elején pedig az úgynevezett „asztali” videójátékokban alkalmazott megtévesztő kereskedelmi gyakorlatokra hívta fel a figyelmet – idézték fel a közleményben.
Kitértek arra, a GVH a Digitális Tudatosság Programjával is törekszik elősegíteni a gyermekek védelmét az online térben. Az edukációs programban a nemzeti versenyhatóság munkatársai tartanak előadást 10-16 éves kor közötti diákoknak, emellett figyelik a véleményvezérek reklámgyakorlatait is – tájékoztatott a versenyhivatal.