
„A szabotázs elkövetésével gyanúsított hajót az ügyészség döntése alapján tartóztatták fel” – áll a közleményben.
A nyomozást Mats Jungqvist vezető ügyész vezeti.
„A svéd hatóságok most intenzíven és közösen dolgoznak az eset kivizsgálásán” – tette hozzá.
Egy nappal korábban az LSM lett portál arról számolt be, hogy egy Lettország és Svédország közötti víz alatti optikai kábel megsérült, valószínűleg külső behatás következtében.
Az elmúlt hónapokban nem ez az első eset, amikor a Balti-tengeren a tenger alatti infrastruktúrában keletkezett kár. Novemberben például a Finnország és Németország közötti C-Lion1 távközlési kábel, valamint a Svédország és Litvánia közötti kommunikációs kábel szakadt el. Akkor a helyi hatóságok a Yi Peng 3 kínai szárazföldi teherhajót gyanúsították az incidens okozásával.
Emellett december végén meghibásodott a Finnország és Észtország közötti EstLink 2 távvezeték, és vele együtt négy távközlési kábel, három Finnország és Észtország között, valamint egy Finnországot és Németországot összekötő kábel.
A rendőrség gyanúja szerint az EstLink 2 elektromos kábelt és a kommunikációs kábeleket a Cook-szigetek lobogója alatt horgonyzó Eagle S tanker vágta el. A helyi hatóságok bizonyítékok nélkül állították, hogy a hajó állítólag orosz olaj szállításában vett részt.
A The Washington Post című napilap ugyanakkor hírszerzési forrásokat idézve azt állította, hogy a nyugati hírszerző ügynökségek arra a következtetésre jutottak, hogy nincs bizonyíték arra, hogy Oroszországnak köze lenne a kábeles incidensekhez, és hogy a károkat az elhaladó hajók legénysége által elkövetett hibák okozták.