Most eláruljuk, mik a legfőbb jelek kisiskolás korban, amelyek segítenek a felismerésben. Iskolakezdés után ez tapasztalható a gyerekeknél:
- betűtévesztések formai (f–t, b–d) vagy hangzásbeli (g–k) alapon;
- betűkihagyások, cserék, a betűk sorrendjének megfordítása;
- gyakori ismétlések, újrakezdések;
- lassú olvasás;
- rossz szövegértés; ha érti, akkor utána nem emlékszik a tartalomra;
- rossz helyesírás;
- dátumtévesztés;
- nehézségek a nyelvtanulásban, rossz nyelvérzék.
Fontos tudni, hogy a diszlexia nem egy betegség, hanem az információfeldolgozás egy másik formája. Sokan rácsodálkoznak, de valójában a diszlexiás emberek egy része az átlagnál is intelligensebb, valamint bizonyos területeken jóval tehetségesebb lehetnek, mint a társaik. A lényeg, hogy a diszlexiás gyerekek képekben gondolkodnak, és nem szavakban.
Jelenleg nincs gyógyszer a diszlexia kezelésére. Ehelyett hatékony módszerek léteznek, amelyek segíthetnek az olvasásban. A diszlexiás gyermekek képzett szakemberrel együtt új olvasási készségeket sajátíthatnak el. Néha az óra lelassítása több időt ad a diszlexiás gyermeknek a témák feldolgozására. Fontos, hogy a szülő és az iskola együtt segítsen a gyermeknek, hogy sikerüljön felzárkóznia, és megkapja azt az oktatást, amit megérdemel.
A szülők szintén hatalmas segítséget nyújthatnak a diszlexiás gyermeknek, ha rengeteg időt szánnak a hangos olvasására. Fontos az is, hogy a gyerek érezze, hogy egy támogató háttér van mögötte, aki nem próbálja meg sürgetni. Ez segíthet abban is, hogy kevésbé aggódjon vagy féljen az olvasással kapcsolatos tevékenységektől.