Ha valaha is azon kapta magát, hogy kétségbeesetten ki kell mennie a vécére, miközben egy könyvesboltban böngészett, akkor nincs egyedül. Egy orvos elmagyarázta, miért válthatja ki a vásárlás a sürgős vécézést.
Dr. Saurabh Sethi, szakvizsgázott gasztroenterológus a TikTok-csatornáján elárulta, hogy sok páciensét gyakran elkapja a szükség, hogy a könyvesboltokban vagy ruhaboltokban járva meglátogassa a vécét.
Elmagyarázta, hogy ezt a Mariko Aoki jelenségként ismert érzést először 1985-ben írták le Japánban.
A japán Hon no Zasshi, azaz a Könyvmagazin egy Mariko Aoki nevű nő rövid levelét nyomtatta ki, aki rájött, hogy a könyvesboltok böngészése váltja ki belőle ezt a hirtelen késztetést.
A megjelenést követően a magazin több olyan olvasói beszámolót is kapott, amelyekben rendszeresen tapasztalták ugyanezt a problémát.
A magazin következő számában végül egy 14 oldalas cikket írtak erről a jelenségről.
Dr. Sethi megosztotta, hogy sok „gasztropáciense” tapasztalja ugyanezt. „Sőt, vannak, akik naponta felkeresnek bizonyos üzleteket is, hogy megmozgassák a beleiket” – tette hozzá.
Bár nem világos, hogy miért történik ez, van néhány elmélet. Az egyik ezek közül a szagokra mutat. A könyvesboltokban a papír és a tinta jellegzetes szaga lehet a lehetséges kiváltó ok.
Aztán ott van a stressz és a relaxáció elmélete. Egyesek azzal magyarázták, hogy mivel az élet stresszes, a nyugodt könyvesboltba való belépés feloldásként hathat.
Dr. Sethi hozzátette, hogy ezt olyan ingerek is kiválthatják, mint a könyvek vagy a kávé illata, a vásárlás közbeni nyugalomérzet, vagy akár a vásárlással kapcsolatos szorongás.