A KRESZ ugyan részletesen foglalkozik a kellő követési távolság betartásának fontosságával, ám sokan nem tartják ezt be. A szabályzat szerint járművel másik csak járművet csak olyan távolságban szabad követni, ami elegendő ahhoz, hogy az elöl haladó jármű mögött meg lehessen állni, még akkor is, ha az hirtelen fékez.
2023-ban a több mint 14 ezer személyi sérüléssel is járó közúti balesetből több mint ezer esetben a nem megfelelő követési távolság volt az ok – derült ki egy statisztikából.
Az is elfogadott tapasztalat, hogy az évek és kellő rutin kérdése, hogy a sofőrök már viszonylag pontosan fel tudják mérni, kellően távol vannak-e az előttük haladóhoz képest ahhoz, hogy szükség esetében biztonságosan meg tudjon állni. A követési távolság több tényezőtől is függ, ilyen a sofőr hangulata, egészségi állapota, vagy bármely külső zavaró tényező, például, ha a szemébe süt a nap.
Semmiképpen se közelítsük meg jobban az előttünk lévőt, mint amekkora távolságot két másodperc alatt megtesz az autónk – szól az aranyszabály, amelynek megállapításához ki kell nézni egy jól azonosítható fát, villanyoszlopot vagy épületet, és amikor az előttünk haladó elmegy mellette, kezdjünk el számolni – és ha az ideálisnál hamarabb érünk oda a kiszemelt ponthoz, lassítsunk.