MH/MTI
2024. április 8. hétfő. 17:46
A tavaly július óta első, keddig tartó hatnapos kínai látogatásáról tartott hétfői sajtótájékoztatón Yellen elmondta, hogy a világ két legnagyobb gazdasága „szorosan összefonódik”, és a teljes szétválás „katasztrofális lenne mindkét gazdaság számára”.
„Még akkor is, amikor intézkedéseket teszünk ellátási láncaink diverzifikálása érdekében, igyekszünk megőrizni a szélesebb körű kereskedelmi és befektetési kapcsolatokat, amelyek az amerikai munkavállalók számára előnyösek lehetnek” – mondta, hozzátéve, hogy „Kína kulcsfontosságú piac az amerikai termékek és szolgáltatások számára”.
A sajtótájékoztatón felhívta továbbá a figyelmet arra is, hogy a kínai túlzott beruházások miatt a gyárak kapacitása messze meghaladja a hazai keresletet, miközben e termékek gyorsan növekvő exportja veszélyezteti az amerikai, európai, japán és más feltörekvő országok, például Mexikó és India piacait is.
„Láttuk már ezt a történetet korábban. Több mint egy évtizeddel ezelőtt a masszív kínai kormányzati támogatás olyan, áron aluli kínai acélhoz vezetett, amely elárasztotta a globális piacot, és megtizedelte az iparágakat szerte a világon és az Egyesült Államokban” – mondta újságíróknak hétfőn.
„Világossá tettem, hogy Biden elnök úr és én sem fogjuk újra elfogadni ezt a valóságot” – tette hozzá, és hangsúlyozta, hogy ha az ilyen, mesterségesen olcsó kínai termékek elárasztják a globális piacot, akkor „az amerikai és más külföldi cégek életképessége kérdésessé válik”.
Az amerikai pénzügyi tárca vezetője szerint egy lehetséges rövid távú megoldás lehetne az, ha Kína lépéseket tenne a fogyasztói kereslet erősítésére a háztartások és a nyugdíjasok támogatásával, és elmozdítaná növekedési modelljét a kínálati oldali beruházásoktól.
A Yellen által látogatása során megfogalmazott amerikai aggodalmakra válaszul Vang Ven-tao kínai kereskedelmi miniszter vasárnap Párizsban kijelentette, hogy a kereskedelmi minisztérium szerint alaptalanok az Egyesült Államok és Európa vádjai a túlkapacitásról.
A kínai autóipar képviselőivel tartott európai találkozón elmondta, hogy a kínai elektromos jármű gyártók gyors fejlődése a folyamatos technológiai újítások, a jól kiépített ellátási láncrendszer és a teljes piaci verseny, nem pedig a kormányzati támogatások eredménye. Hozzátette: a kínai elektromos járműipar jelentős mértékben hozzájárult az éghajlatváltozás kezelésére irányuló globális erőfeszítésekhez.