– Rengeteg szó esik évek óta a fenntarthatóságról és a zöldátállás fontosságáról. Ha a nagyképet nézzük, a gyökeres változáshoz nyilvánvalóan politikai akaratra és rengeteg pénzre van szükség, de a tágabban értelmezett makroszinten: a magán-, önkormányzati és a vállalati szférában nagyok a lehetőségek. Mit gondol erről az Ikarus?
– Az Ikarus életében mindig is kiemelten fontos volt a folyamatos fejlődés és innováció, hiszen ez teszi lehetővé, hogy hazánk egyik legrégebben létező vállalataként ma is jelen lehessünk a piacokon. Ne feledjük, egy csaknem 130 éves cégről beszélünk, amely története egy szakaszában a világ legnagyobb buszgyártója volt. Ez a múlt, úgy gondoljuk, hogy kötelez minket. Nem érhetjük be kevesebbel, mint hogy a legtöbbet hozzuk ki a lehetőségeinkből.
Széles Gábor elnök úrnak mindig nagyon előremutató víziói voltak, néhány évvel ezelőtt azt a célt tűzte ki, hogy nekünk nemcsak a jelenben kell helytállnunk, hanem a jövőre is figyelnünk kell, és a fejlesztési terveink középpontjába a zöldítést állította. Tulajdonképpen ennek az eredménye – és rendkívül büszkék vagyunk rá –, hogy 2019-ben mi mutattuk be az első Magyarországon tervezett és gyártott, európai típusengedéllyel rendelkező városi 12 méteres elektromos autóbuszt.
– Manapság mindenki azt hangoztatja, hogy „együtt jobbá tesszük a világot”.
– Mi is ebben a világban élünk. Ezt a levegőt lélegezzük be. Nekünk is fontos, hogy tiszta és egészséges legyen. Hiszünk abban, hogy minden olyan lépés, amelyet az elektromos járművek fejlesztése érdekében teszünk, hozzájárul a fenntartható fejlődéshez. Az elektromos buszok gyártása nem lehet csupán üzleti döntés, hanem erkölcsi kötelezettség is.
Ugyanakkor, mint már utaltam rá, az Ikarus márkanév, az örökségünk is kötelez minket a folyamatos innovációra. Csak az innovatív megoldások eredményezhetnek hosszú távon sikereket.
Hasonlóan fontos a minőség. Veszprém polgármestere az előadásában utalt rá, hogy amikor elkezdték lecserélni a buszokat a városban, a járműpark átlag életkora jóval húsz év felett volt. Ez annyiban hízelgő ránk nézve, hogy azt jelenti: a múltban az Ikarus rendkívül tartós járműveket tudott gyártani.
A cél most az, hogy rendkívül modern, környezetbarát és tartós buszokat gyártsunk. És ennek az elvárásnak meg is tudunk felelni. Személy szerint biztos vagyok abban, hogy a jövő generációja már aktív részese lehet a teljes zéróemissziós tömegközlekedésnek, az Ikarus pedig meghatározó szereplője akar és tud is lenni ennek a jövőnek. Az önkormányzatokra pedig kiemelt figyelmet fordítunk.
A HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld Életre Valók komplex e-mobilitás roadshow-ja Veszprémben
Fotó: MH/Balogh Dávid
– Sok víz lefolyt a Dunán azóta, hogy az Ikarus termelési szempontból a csúcson volt. Ráadásul minden tekintetben egy rendkívül turbulens korba léptünk. Valóban lát lehetőséget a kitörésre?
– Tényleg nem könnyű ma labdába rúgni, mert hihetetlenül erős a verseny. Huszonöt éve vagyok a gépjárműiparban, és hatalmasat fordult a világ. Két évtizede például mindenki megmosolyogta a kínaiakat – az volt a mondás, hogy csak másolni tudnak, azt is gyengén. Ehhez képest most a zöldátállásban ők diktálják az iramot.
Az innovációs forradalmak nemcsak új technológiákat szülnek, hanem új piaci szereplőket is. A világ legnagyobb szakmai kiállításán, a Busworldön tavaly azt láttuk, hogy Európában még kevésbé ismert cégek, mint a Yutong, BYD viszik el sorra a díjakat. A közelmúltban az is elképzelhetetlen lett volna, hogy a Volvo vagy a Scania kiszáll a buszgyártásból, ám ez megtörtént, tavaly bejelentették, hogy vége. Mi viszont úgy gondoljuk, hogy az „Ikarus-sztori”-t folytatni kell.
A siker egyik kulcsa az alkalmazkodóképesség, amire a cégünk és a szakembereink nagyon jól fel vannak készülve. A másik az összefogás, ami – mint az élet legtöbb területén – nálunk is határozottabb versenyelőnyt jelent. Ezért örülünk, hogy olyan piacvezető partnereket tudhatunk magunk mellett, mint a Siemens, a Yutong és a CRRC. Velük együtt mi is folyamatosan erősödünk, és lépést tudunk tartani a gyorsan változó megrendelői igényekkel. Ezek becsatornázása szintén nagyon fontos és hozzátartozik a rugalmassághoz, ami az üzletpolitikánk egyik sarokköve.
– Az Ikarus neve összeforrott a buszgyártással. Ez ma sincs másként, illetve a jövőben is csak erre akarnak fókuszálni?
– Nem. Valóban ez talán a leglátványosabb üzletágunk, de a portfólió egyre szélesedik. 2024-re a buszgyártás és szervizelés mellett, önjáró elektromos alvázat, töltőrendszereket is kínálunk, valamint különleges vasszerkezetek gyártásával is foglalkozunk.