Egy magát banki ügyintézőnek kiadó személy hívott fel egy idős ábrahámhegyi férfit telefonon, és közölte, hogy egy biztonsági szűrő kiépítése szükséges a számítógépére, ezért telepítsen egy AnyDesk nevű programot.
A sértett nem kételkedett ebben, és a telefonáló segítségével telepítette a programot. Ezután azonban már nem tudott belépni banki internetes fiókjába. Miután bement a közeli bankfiókba, azt a tájékoztatást kapta, hogy a devizaszámlájáról átváltás után 4,2 millió forintot utaltak el egy ismeretlen bankszámlájára.
Mit tegyenek, hogy ne váljanak hasonló csalások áldozatává?
- Minden esetben kezeljék fenntartással az ismeretlen telefonhívásokat!
- Soha ne adják ki ismeretleneknek, főként ne telefonon, interneten a bankkártyaadataikat, netbanki belépési adataikat! A bankok az ügyintézés során soha nem kérik az ügyféltől ezeket az információkat, mivel az ügyfél-azonosítás során a valódi banki dolgozó ezen adatokat látja!
- Ismeretlen eredetű programot soha ne telepítsenek vagy töltsenek le a számítógépükre, illetve a telefonjukra, bárki is javasolja azt Önöknek! Ilyet a bankok soha nem kérnek az ügyfelektől, és arra sem kötelezik őket, hogy a netbankot használják.
- Előfordulhat, hogy a bank valóban olyan pénzmozgást észlel az ügyfél bankszámláján, amely gyanúra adhat okot. Ilyen esetben felveszik az ügyféllel a kapcsolatot, és csak az adott tranzakcióra vonatkozóan kérnek megerősítést, hogy az teljesülhet-e, és ekkor is történik ügyfél-azonosítás. A bank telefonon soha nem ad utasítást semmilyen átutalásra az ügyfélnek.
Az online térben elkövetett csalások megelőzéséről további hasznos információkat, aktualitásokat, tanácsokat a KiberPajzs oldalán talál.