Fehér Roland: Az Ikarus Cégcsoport egyre több területen veti meg a lábát

– Az SBS iparági kiállításán vasembertől a Hungarocopterig sok mindent láttunk. De hogy kerül ide az Ikarus?

– Több közös projektünk is van már az SBS Kft.-vel, és örülünk, hogy most egy iparági kiállítás keretein belül meg tudjuk mutatni, hogy milyen gyártási és fejlesztési kompetenciái vannak még az Ikarusnak. Ez pedig a már jól ismert buszgyártási kompetenciáink mellett a vasszerkezetgyártás, azon belül is két nagy részleg: az egyik a vasúti projekt, a másik pedig a „truck”, egy kőszállító plató a Meiller nevű német nagyvállalatnak. Nagyon szépen fejlődik a megrendelésállományunk mind a két területen, és a vasúti projektben például az SBS a vasszerkezet-beszállítónk.

– A csarnok végében áll az a mezőgazdasági munkagép, amelynek a képe itt az Ikarus standjánál is látható egy molinón. Az akkor egy közös termékfejlesztés?

– Igen, a kiállításon látható munkagép az SBS-sel való közös fejlesztésünk lehet, erről még folynak egyeztetések, de a szándék megvan. Az „Up” egy homlokrakodó prototípusa, amivel akár magyar, akár külföldi piacokon meg tudunk jelenni, de az SBS bemutat egy másik érdekességet is: egy elektromos békát, ami teljes mértékben magyar innováció, tavaly Innovációs Nagydíjat is nyert. Ez annyiban különbözik a többi elektromos békától, hogy először felrakja a teherautóra az árut – olyan magasra tud emelni –, utána pedig felrakja saját magát, így a kamionon belül is könnyen lehet vele pakolni. Ennek az elektromos tervezésében, kábelkötegelésében az Ikarus is részt vett, és a későbbiekben, a további megállapodások függvényében akár a gyártási fázisokban is részt fogunk venni.

.

Balogh László, az SBS ügyvezetője, Varga Mihály pénzügyminiszter, Bankócs Tamás, az Ikarus Global Zrt. alelnöke és Fehér Roland, az Ikarus vezérigazgatója az Ikarus 120e előtt

Fotó: MH/Balogh Dávid

– Sokan állnak meg itt az önjáró alváz előtt. Ez is közös fejlesztés?

– Nem. Az önjáró alváz teljes mértékben az Ikarus saját fejlesztése, amire nagyon büszkék vagyunk, sokat várunk tőle. Például mivel a Volvo és a Scania is már leállította a buszgyártását, de felépítményekkel még mindig foglalkoznak, így akár ők, de akár egy harmadik fél megveheti a mi alvázunkat, és ráépítheti a saját felépítményét vagy bármilyen felépítményt. A kiállításon látható 12 méteres változaton egy sárga, átmeneti vasszerkezet látható, ez a szállíthatóság miatt került rá. Azokat, amiket ténylegesen eladunk, a megrendelő igényei szerint alakítjuk ki, nagyon rugalmasak vagyunk mind méretben, mind pedig a kialakítás tekintetében. Szerencsére már most elég nagy az érdeklődés a termék iránt.

– Valaki az előbb megkérdezte, hogy „…és ez mennyire kínai”.

– Ez teljesen magyar, ráadásul saját fejlesztés. A mechanika, az elektronika, a hidraulika – minden nálunk, az Ikarus székesfehérvári gyárában készül, és az Óbudai Egyetemmel közösen terveztük, tehát száz százalékban magyar termék.

– A szabadtéri kiállító helyen pedig két buszukat lehet kívül-belül megtekinteni. Az Ikarus 120e-t és a 80e Midit. Ezek már forgalomban vannak Székesfehérváron, de mennyire keresettek?

– Igen, az Ikarus 120e és a 80e Midi elektromos buszokkal érkeztünk ide. Lengyel-, Görög- és Németországban vannak folyamatban lévő értékesítéseink és az utóbbi időben is számos direkt megkeresés érkezett hozzánk. Romániában és Németországban már futnak buszaink, és az ottani partnereink jelezték, hogy szeretnék bővíteni a palettát. A Volánnal is van együttműködésünk, és a múlt héten írtak ki egy húszdarabos Volánbusz-tendert, amin szintén ezzel, az Ikarus 120e típussal indulunk, nagyon bizakodunk, hiszen rendszeresen kapjuk a visszajelzést az Ikarus rajongótáborától, hogy még mindig nagyon sokan szeretik a márkát és szeretnének több Ikarus buszt látni a hazai utakon. Egyébként összesen több mint harminc tenderünk van folyamatban, amelyeken a tizenkét méteres és a nyolc és fél méteres buszainkkal veszünk részt.

Az Ikarus 80e az SBS iparági kiállításán

Az Ikarus 80e az SBS iparági kiállításán

Fotó: MH/Balogh Dávid

– Ehhez képest – legalábbis Budapesten – sokakat még mindig meglep, hogy az Ikarus létezik, sőt folyamatosan fejlődik.

A budapesti közösségi közlekedésnek a jövőben szerves része kívánunk lenni. A budai Várban történt Ikarus 80e elektromos midibusz tesztelése kifejezetten sikeres volt. Erre a kiemelt fontosságú helyszínre vonatkozó szolgáltatási pályázatra beadtuk a jelentkezésünket, melynek megnyerése esetén az Ikarus visszatérhet Budapest útjaira, biztosítva az innovatív és kényelmes utasszállítás feltételeit.

Elolvasom a cikket