Gond van a repohár-forgalmazó céggel

MH/ MTI
2024. április 24. szerda. 14:39

A GVH szerint számos ponton módosította a kereskedelmi gyakorlatát a Cup Revolution a versenyfelügyeleti eljárás alatt. Az alkalmazott kereskedelmi gyakorlatáról ugyanakkor nem volt megállapítható, hogy az agresszív is lenne, de nem is volt kizárható a fogyasztókra gyakorolt kedvezőtlen hatás – tették hozzá.

A Gazdasági Versenyhivatal 2022 októberében indított versenyfelügyeleti eljárást a Cup Revolution Szolgáltató Kft.-vel szemben, mert gyanúja szerint a számos hazai fesztivál, koncerthelyszín, vendéglátóhely és sportrendezvény műanyag pohár-visszaváltó (úgynevezett repohár) rendszerét biztosító vállalkozás kereskedelmi módszere, illetve a reklámkommunikációja során alkalmazott egyes környezetvédelmi állításai nem feleltek meg a vonatkozó jogszabályi előírásoknak, illetve megtéveszthették a fogyasztókat.

A GVH megállapította, hogy a Cup Revolution 2021. augusztus 5-től 2023. júniusig, a repohár rendszerére vonatkozó, egyes környezetvédelmi („újrahasználható/újrahasznosítható”, „hulladék csökkentés” és „fenntarthatóság/körforgás/környezetbarát működés” kategóriákba sorolható) állításaival megtévesztette a fogyasztókat.

A vállalkozás az eljárás során nem tudta igazolni egyes reklámállításai megalapozottságát, ilyen volt például, hogy „a visszaváltható és mosható poharak használatával akár nyolcvan százalékkal csökkenthető a rendezvények és vendéglátóhelyek hulladéktermelése”.

A cég által alkalmazott repohár rendszer általános működéséről önmagában – az egyes vendéglátóhelyeken elérhető megoldásoktól és tájékoztatásoktól függetlenül is – nem állapítható meg, hogy az alkalmas lenne nyomásgyakorlásra, illetve a fogyasztók tisztességtelen befolyásolására.

A GVH Versenytanácsa a döntés során figyelembe vette, hogy az eljárás alá vont cég kisvállalkozás, a versenyhatóság korábban nem állapított meg jogsértést vele szemben, illetve hogy a kereskedelmi gyakorlata nem sérülékeny fogyasztói kört, tehát nem gyermekeket, betegeket vagy időseket célzott – közölték.

Az eljárás megindítását követően a Cup Revolution számos ponton felülvizsgálta és módosította az alkalmazott kereskedelmi gyakorlatát (például a poharak visszaváltását segítő applikációt vezetett be) és 2024-ben további fejlesztéseket jelentett be – írták. A vállalkozás már az eljárás során, megfelelési szándékkal módosította a jogsértőnek ítélt környezetvédelmi, úgynevezett „zöldállításait” – olvasható a közleményben.

A GVH Versenytanácsának megítélése szerint mindezek alapján joggal feltételezhető a cég jövőbeli jogkövető magatartása, így a GVH Versenytanácsa figyelmeztetésben részesítette a Cup Revolution Kft.-t. A nemzeti versenyhatóság a fogyasztók, valamint a tiszta piaci verseny szempontjából előremutatónak tartja, ha egy eljárás alá vont vállalkozás a GVH vizsgálatának megindítását követően felülvizsgálja a kereskedelmi gyakorlatát – tájékoztattak.

A GVH Versenytanácsa a figyelmeztetés mellett előírta a cég számára, hogy vizsgálja felül az általa (aktuálisan) alkalmazott összes kommunikációs eszközt, különös tekintettel a környezetre gyakorolt hatásokra vonatkozó állításokra. Továbbá alakítson ki olyan programot, amely segíti a fogyasztók tájékoztatását a repohár rendszer működésével kapcsolatban.

A nemzeti versenyhatóság felhívja valamennyi, a rendszert alkalmazó vendéglátóhely figyelmét, hogy a lehető legszélesebb körben biztosítsák a fogyasztók tájékoztatását a repohár rendszer alkalmazásáról, illetve vizsgálják felül a poharak visszaváltásával kapcsolatos kereskedelmi gyakorlatukat – szerepel a közleményben.

A GVH az ügy kapcsán hangsúlyosan felhívja a vállalkozások figyelmét a reklámkommunikációjuk során alkalmazott környezetvédelmi, úgynevezett „zöldállítások” megalapozottságára. Egyúttal figyelmezteti a cégeket, hogy az általuk nyújtott szolgáltatások működéséről biztosítsanak átlátható és részletes tájékoztatást a fogyasztóknak.

Elolvasom a cikket