Ehhez képest az I. világháború, amely a 20. század egyik legnagyobb konfliktusa volt, hasonló, körülbelül 15-20 millió halálos áldozattal járt, elképesztő méltó mértékű pusztítást és szenvedést okozva világszerte.
A lázadás eredetileg egy vallási és társadalmi mozgalomból nőtt ki, amelynek célja a Csing-dinasztia megdöntése és egy új, radikálisan átalakított politikai rendszer, a „Mennyei Királyság” létrehozása volt. Az összecsapások azonban gyorsan kibővültek és az egész ország területére kiterjedtek, hatalmas szenvedést okozva az érintett területeken.
A Tajping Mennyei Királyság nevét az alapítója, Hong Xiuquan, választotta. Hong Xiuquan egy keresztény misszionárius hatására alapította a mozgalmat, és azt hirdette, hogy ő a „Fiúisten”, akit az ég küldött, hogy megtisztítsa a világot. Hong, a kereszténység és az ősi kínai hitvilág keverékéből ihletet merítve, saját magát Jézus Krisztus fiatalabb testvérének kiáltotta ki, és követőket gyűjtött maga köré. A „Mennyei Királyság” kifejezés a teokratikus rendszerre utal, amelyet Hong Xiuquan tervezett bevezetni Kínában. A név azt sugallta, hogy a királyság isteni eredetű és a mennyből származik. A Tajping Mennyei Királyság célja az volt, hogy megszüntesse a Csing-dinasztia uralmát és helyébe egy új, teokratikus rendszert állítson.
A Tajpingok, akik a császárság ellen lázadtak, keresztény hitüket és egyenlőségüket hirdették. A mozgalom öt alapelvet vallott: a valláshoz való hozzáférhetőség lehetőségét mindenki számára, az egyenlőség, a közösségi tulajdon, az önmegtartóztatás és az emberi élet megóvása.
A 19. század elején Kína számos belső kihívással küzdött, beleértve a tomboló korrupciót, az gazdasági instabilitást és a társadalmi egyenlőtlenségeket. Ebben a viharos közegben a Csing-dinasztia komoly nehézségekkel küzdött, hogy fenntartsa hatalmát, széles körű elégedetlenséggel nézett szembe a lakosság körében, különösen a vidéki területeken. A korrupció gyengítette az államrendet védő katonaságot, így ellehetetlenült az ország védelme külső, és belső támadások ellen.
A 18. században, a békés időszakokban a lakosság száma állandóan gyarapodott, viszont a termőföldek mérete sokkal lassabban nőtt. 1850-re a lakosság 430 millióra nőtt, csaknem megduplázódott az előző évszázadhoz képest, míg a megművelhető termőföld nagysága ebben az időszakban csak 30 %-kal növekedett. Az egy főre jutó földterület így drasztikusan csökkent. Amíg a lakosság száma nem ért el egy kritikus szintet a termőföld méretéhez képest, addig az uralkodó dinasztia „aranykort” élvezett.
A Tajping lázadás idején a külföldi nagyhatalmak, köztük Nagy-Britannia, Franciaország, Oroszország és az Egyesült Államok, változó módon reagáltak a Csing dinasztia elleni lázadásra. A lázadás kezdetén sokan figyelembe sem vették vagy alábecsülték annak jelentőségét, de ahogy a konfliktus terjedt és súlyosbodott, a külföldi hatalmak kénytelenek voltak reagálni.
Egyes nagyhatalmak, például Nagy-Britannia és Franciaország, a Csing dinasztia oldalán álltak, mivel érdekük volt megőrizni a meglévő kínai kormányzat stabilitását és hatalmát. Mások, például Oroszország és az Egyesült Államok, inkább passzív vagy semleges álláspontot foglaltak el, inkább a saját gazdasági és politikai érdekeiket helyezve előtérbe. A különböző, és nem egyértelmű reakciók és beavatkozások hozzájárultak a lázadás és az azt követő háború bonyolultságához és következményeihez, amelyek hosszú távú hatással voltak Kína politikájára és társadalmára.
A lázadás kezdetén a Tajpingok száma viszonylag kicsi volt, de gyorsan növekedett, és számos vidéki régiót sikerült ellenőrzésük alá vonniuk. A dinasztia hadserege kezdetben nem tudta megfékezni a lázadást, és a kormányzati erők több vereséget is szenvedtek.
A Tajping Felkelés egy hosszú, több, mint tíz évig tartó véres konfliktusként bontakozott ki, Kína területének hatalmas területeit érintve. A kezdeti lázadástól Guangxi tartományban a Nanjing-i döntő ostromig a háború színtere számos csatát, ostromot és hadjáratot látott. A háború káoszában a felkelés mély társadalmi átalakulásokat eredményezett. A Mennyei Királyság zászlaja alatt radikális reformokat hajtottak végre, ideértve a föld újraelosztását, a magántulajdon eltörlését és a nemek egyenlőségének előmozdítását.
Azonban a hadiszerencse változása, és a lázadást irányító vezetők belső konfliktusa miatt a küzdelem iránya idővel megfordult, és a kormányerőknek sikerült visszafoglalniuk néhány területet. A lázadás kiterjedt és brutális jellege sok áldozatot követelt mind a civil, mind a katonai oldalon.
A tajpingi lázadást végül a Csing-dinasztia brutálisan leverte. A császári erők visszaállították uralmukat. A lázadó vezető, Hong Xiuquan, 1864-ben halt meg, és a lázadás leverése után Kína továbbra is a Csing-dinasztia uralma alatt maradt.
A felkelés nem csupán egy történelmi esemény volt, hanem egy olyan eseménysorozat, amelynek hosszú távú társadalmi és politikai hatásai érezhetőek voltak Kínában. A lázadás és az azt követő események átalakították Kína politikai térképét, rámutatva azokra a strukturális problémákra, amelyekre a Csing-dinasztia nem tudott megoldást találni. A lázadás megmutatta a kormánynak és a társadalomnak, hogy változásra van szükség, és hogy az elavult rendszerek nem képesek megfelelni az ország fejlődésének kihívásainak. Bár a lázadás leverése után a hivatalos vallási intézményeket visszaállították, a Tajping lázadás által felvetett vallási kérdések és eszmék továbbra is befolyásolták Kína vallási gondolkodását.
A Taiping lázadás több mint másfél évszázada zajlott le, az események tanulságai és öröksége továbbra is érezhetőek napjaink Kínájában. A lázadás során megnyilvánuló társadalmi és politikai feszültségek, valamint az azokra adott kormányzati válaszok rávilágítanak a mai Kína sajátos kihívásaira és dilemmáira. Az összehasonlítások és párhuzamok felállítása a Taiping lázadás és a jelenkori események között lehetővé teszi számunkra, hogy mélyebben megértsük Kína múltját és jelenét.