Az első találkozás után, amikor a madarak online „bemutatkoztak” egymásnak, a háziállatok 12 alkalommal, összesen 36 órán keresztül kaptak digitális eszközöket. A 12-ből hat alkalommal élőben felhívtak egy másik madarat, hatszor pedig előre felvett videót néztek meg.
A hat hónapon át tartó kísérlet során a kutatók megfigyelték, hogy a madarak milyen interakciókat választottak. Kiderült, hogy a papagájok az élő videóchateket preferálták: jobban lekötötték őket, és tovább is használták az eszközöket, ha élőben zajlott a beszélgetés. Összesen a madarak 561 percet töltöttek valódi videóchatelésel, és csak 142 percet korábbi beszélgetések visszanézésével.
„Egyes gazdik úgy gondolják, hogy a papagájok képesek voltak megkülönböztetni az élő és a felvett interakciókat. Az egyik például szeretett hangokat kiadni a másik madárral, de gyorsan elveszítette az érdeklődését, amikor semmilyen reakciót nem kapott egy korábban felvett videó nézése közben” – írta dr. Ilyena Hirskyj-Douglas, a Glasgowi Egyetem munkatársa, a tanulmány vezető szerzője.
A madártulajdonosok 55 százaléka szerint a kedvencük élvezte az összes hívást, ezzel azt sugallva, hogy a korábban felvett videók is jók voltak nekik. 77 százalékuk viszont arról számolt be, hogy a papagájok az élő beszélgetésekre reagáltak jól.
„Ez csak egy kisebb kutatás volt, ezért nem vonhatunk le egyértelmű következtetéseket azzal kapcsolatban, hogy a papagájok meg tudják különböztetni az élő és a felvett beszélgetéseket. Ugyanakkor az eddigi bizonyítékok eléggé meggyőzőek ahhoz, hogy indokolják a további vizsgálatokat” – magyarázta Dr. Hirskyj-Douglas.