Az említett feketedoboz hivatalos neve Event Data Recorder (EDR), azaz eseményadat-rögzítő. Mint azt a Vezess írja, az elnevezés arra utal, hogy a rendszer állandó adatfelvételt folytat, de nem tárolja el folyamatosan a gyűjtött információkat. Csak akkor rögzíti azokat, ha 15 századmásodpercen belül nyolc kilométer/óránál nagyobb sebességváltozást érzékel hosszanti vagy oldalirányba. Egy szó mint száz, az EDR célja, hogy részletes adatokkal szolgáljon baleset esetén, annak körülményeit feltárva. Azt viszont, ha csak véletlenül kis sebességgel beletolatunk otthon a garázs falába, nem fogja rögzíteni.
Krepsz Zoltán, az Autó főszerkesztő-helyettese az InfoRádiónak nyilatkozva rámutatott, hogy az EDR abban különbözik a repülőgépek feketedobozától, hogy nem vesz fel hangot, tehát nem rögzíti az utastérben zajló beszélgetéseket sem. A légzsák vagy az övfeszítő vezérlése hozza működésbe, és a baleset előtti és utáni pillanatokat rögzíti, pontosabban azokat a legfontosabb adatokat, amelyeket egy baleseti vizsgálatnál fel lehet használni az események tisztázásához. Rögzíti például az autó GPS-koordinátáit, a gáz- vagy a menetpedál állását, a sebességet, az időt, de még a különböző vezető-segédrendszerek működését is.
„Személyautókról van szó, a vezetővel együtt kilenc személyt szállító mikrobuszokról, pickupokról és bizonyos haszonjárművekről, amelyek 3,5 tonna össztömeg alattiak, a nehézgépjárművekre egy külön szabályozás tér majd ki később. Vagyis tulajdonképpen a közlekedő gépjárművek 90-95 százalékába bekerülnének ezek a készülékek” – részletezte Krepsz, hogy milyen esetekben lesz szükséges az EDR az új járművek forgalomba helyezéséhez. Hozzátette, az EDR nem kommunikál majd vezeték nélkül semmilyen más eszközzel, azaz nem teszi lehetővé az érintett autók folyamatos nyomon követését, ellenőrzését sem.