Nagy Áron
2023. december 11. hétfő. 12:34
– A tehetségkutatókat nagyon sokan szeretik, de a többség számára csak egy show, szórakoztatás. Szakmai oldalról nézve van ezeknek igazi értéke?
– Nos, először is, a Virtuózok V4+ egy valóságos tehetségkutató, ez nagyon fontos. És szerintem nagyszerű ötlet volt, hogy a fiatal, klasszikus hangszeren játszó művészek és szólisták számára is lehetőséget adtak a bemutatkozásra, a versenyre. Izgalmas, hogy ez a műsor népszerű. Pedig mindig minden a popzenéről és a könnyű műfajokról szólt, ami fontos a világban, de azt is látni kell, hogy a komolyzene elengedhetetlen. Az a rengeteg munka és képzés, amit ezek a gyerekek és tinédzserek a hangszereikbe és önmagukba fektetnek, az felbecsülhetetlen. Megszámolni sem lehet, hogy mennyi órát dolgoznak keményen. És manapság az internet, a Youtube, a Tiktok és minden más segítségével lehetőséged van arra, hogy szó szerint egyik napról a másikra sztárrá válj. Egy-egy jelent a műsorból, vagy egy önálló előadás pillanatok alatt szenzációvá válhat. De, még egyszer mondom, nagyon fontos, hogy e mögött munka van. Ezt a kemény munkát nekik maguknak kell elvégezniük. Senki sem fogja ezt megtenni helyettük. Szóval, a lehetőségek manapság nagyon fontosak, és nagyon fontos, hogy a klasszikus zene ne haljon meg. Hétmilliárd ember él a Földön. Mindenkinek van ízlése. Az ízlések változnak, de a komolyzene örök.
– A tehetség, amire utalt, rendkívül fontos, mégis sok tehetséges ember kallódik el. Mit tanácsol azoknak a fiataloknak, akik például a Virtuózok V4+ adásaiban megmutatták magukat, vagy otthon nézik a műsort, és közben nagy karrierről álmodnak?
– Sokat szoktam viccelődni azzal – de ez igazából nem vicc –, hogy a legjobb tanácsom az, hogy legyen egy nagyszerű ügynököd, egy nagyon jó ügynök. Ez az első tanács. Hogy mitől tehetségesebbek egyes emberek másoknál, azt nagyon nehéz megmondani, mert sokan közülük, ugyanannyit dolgoznak. Ugyanolyan jól játszanak. Néhányukat viszont lehet, hogy soha nem látjuk, és nem csinálnak karriert. Úgyhogy azt hiszem, ez most nagyban függ az illető személyiségétől, és a marketingtől is, hogy mennyire tudod az adott márkát vagy az adott személyt értékesíteni. Ez nagyon fontos. Ezért mindig azt mondom, hogy szerezzünk egy jó ügynököt, és legyen nagyon jó közösségi média fiókunk.
– Mit gondol egyébként a magyar zeneművészeti oktatásról akár a műsor, akár más, személyes tapasztalatai alapján?
– Nos, nyilvánvaló: Magyarországon, a nagyszerű zenészeitekkel és zeneszerzőitekkel, nagy hagyománya van a magas szintű zenei képzésnek. Fantasztikus zeneiskoláitok, akadémiáitok vannak, ahol a világ legjobb tanárai és a világ legjobb zenekarai működnek, ezzel tisztában vagytok? Úgy értem, rengetegen jönnek külföldről, hogy itt készítsenek felvételeket, hogy magyarokkal dolgozhassanak. Ez nem véletlen! Olyan emberek lesznek itt tanárok, akikből sugárzik, hogy az a küldetésük, hogy a következő generációkat oktassák. Semmi sem fontosabb egy jó mentornál és egy jó tanárnál, aki inspirálja a fiatalokat. Különösen akkor, ha egy olyan „élő” hangszeren tanulsz, mint a hegedű, a fafúvós vagy a rézfúvós. Szóval gratulálok ahhoz, hogy ilyen régóta van zeneoktatás Magyarországon, és hogy a világ legjobb minőségű zeneoktatása van nálatok.