Egy háború az észak-koreai állam megszűnéséhez vezetne – INTERJÚ

– Észak-Korea feladta a két ország egyesítésének tervét. Eddig az újraegyesítés volt Észak-Korea első számú geostratégiai célja. Mi okozta ezt a gyökeres változást?

A kelet- és közép-európai rendszerváltozások időszaka óta Észak-Korea számára egyértelmű, hogy a Koreai-félsziget egyesítését saját irányításuk alatt nem fogják tudni végrehajtani. Tehát azt a kísérletet, amit 1950-ben megpróbáltak végrehajtani, illetve ami Vietnamban lezajlott a múlt század második felében, és a két vietnami állam szocialista zászló alatti újraegyesítéséhez vezetett, az náluk nem fog tudni megvalósulni. A rendszerváltozások óta a phenjani rezsim tudja, hogy számukra az egykori NDK sorsa körvonalazódik, ami nyilván nem kis aggodalommal tölti el a rezsim döntéshozóit. Amikor baloldali kormányzatok voltak hatalmon Dél-Koreában (1998–2008, illetve 2017–2022 között), igyekeztek minden támogatást megadni a KNDK-nak, hogy megindulhasson az északi területek fokozatos integrálása a dél-koreai gazdaságba. Ezeknek a kísérleteknek a végén azonban mindig felbukkantak a phenjani rezsim alapvető korlátai: az északi vezetés akarja is a dél-koreai beruházásokat, de közben nagyon tart is azoktól, hisz látták, hogy az enyhülés folyamata hova vezetett az 1980-as évek végén Kelet- és Közép-Európában.

Csoma Mózes: Kim Dzsongun nem kockáztathatja az apjától és nagyapjától örökölt „birodalom” fennmaradását.

Csoma Mózes: Kim Dzsongun nem kockáztathatja az apjától és nagyapjától örökölt „birodalom” fennmaradását

Fotó: MH/Balogh Dávid

Észak-Korea Dél-Koreát első számú ellenségnek minősítette, és a háború lehetőségét sem zárta ki. Phenjan komolyan háborút akar a félszigeten?

– A két koreai állam viszonyát egy „húzd meg, ereszd meg” folyamathoz lehetne hasonlítani. Dél-Korea és Észak-Korea már 1972-ben elvi egyezséget kötött arról, hogy a félsziget egyesítését békés úton kell végrehajtani. A két ország 1991-ben egy formális meg nem támadási egyezményt is kötött egymással, ugyanakkor a két állam egymáshoz való viszonya mindig nagyban függ attól, hogy milyen politikai indíttatású kormányzat van hatalmon Dél-Koreában. Amikor balközép indíttatású szöuli vezetés regnál, akkor a Korea-közi viszonyok rendszerint jobbak, amikor konzervatív irányítás van Dél-Koreában – mint napjainkban – akkor a két ország viszonya rendszerint feszültebb. A KNDK rendszeresen fenyegetőzik „atomháborúval”, a dél-koreai főváros „lángtengerbe” borításával. Az egyik dél-koreai rádióműsorban néhány éve össze is gyűjtötték az összes ilyen jelzőt, amit alkalmazni szoktak. Tényleges háború kirobbanására a kelet-európai rendszerváltozások időszaka óta már nem kell számítani, ugyanis a phenjani vezetés tökéletesen tisztában van azzal, hogy egy ilyen konfliktus a Kim-család uralmának végét jelentené. A konfuciánus tradíciók szerint pedig senki sem teheti kockára azt az örökséget, amit saját felmenőitől kapott. Így Kim Dzsongun sem kockáztathatja az apjától és nagyapjától örökölt „birodalom” fennmaradását.

Mindez összefügg azzal, hogy Phenjan lőszert küld Oroszországba, sőt kölcsönös segítségnyújtási megállapodást írt alá Moszkvával?

Észak-Koreának nagy szerencséje van azokkal a változásokkal, amelyek az elmúlt hét-nyolc évben a nemzetközi politikában végbementek. Korábban, 2017-ben, addig nem tapasztalt nemzetközi „nagykoalíció” alakult, hogy büntetőintézkedésekkel rákényszerítse a phenjani rezsimet a rakétatesztek és a nukleáris próbarobbantások feladására. Ezekhez a szankciókhoz akkor Kína és Oroszország – a KNDK két hagyományos „nagyhatalmi patrónusa” – is csatlakozott, az egyik phenjani kommüniké pedig a „blokád alá vont Leningrádhoz” hasonlította az ország helyzetét. Mindezekhez képest hatalmasat változott a világ az elmúlt hét-nyolc évben. Egyrészt az amerikai–kínai rivalizálás következtében Kína már kevésbé kritikus a KNDK-val szemben, másrészt az orosz–ukrán háború fejleményei nagy mértékben felértékelték a KNDK-t Oroszország számára. Míg 2017-ben a moszkvai döntéshozók is csatlakoztak a phenjani rezsimmel szembeni büntetőintézkedésekhez, az ukrajnai háború első évétől már igyekeznek Észak-Korea minden kérését teljesíteni. Ez egy tipikus win-win szituáció, ugyanakkor az észak-koreai fél tekinthető a fejlemények nagyobb nyertesének. Mindenfajta belső változtatás nélkül sikerült kitörniük a „blokád alá vont Leningrád” állapotából, miközben az orosz felet a kényszerűség motiválja, hisz a nyugati világban szinte alig maradtak működő kapcsolataik.

Kim Dzsongun elérkezettnek látja az időt, hogy ilyen „hátszéllel” ismét – ahogy ezt Észak-Korea tette orosz és kínai segítséggel 1950-ben – megtámadja Dél-Koreát?

– Ezt a lehetőséget kizártnak tartom. Az észak-koreai vezetésről nagyon sok rosszat el lehet mondani, de azt nem, hogy ne ismernék fel a saját érdekeiket. Egy háborús konfrontáció semmiképpen sem egyezne az érdekeikkel, mivel az minden bizonnyal a KNDK önálló államiságának megszűnéséhez vezetne. A jelenlegi helyzetet semmiképpen sem lehet 1950-hez hasonlítani, amikor a KNDK két „nagyhatalmi patrónusa”, a Szovjetunió és a Kínai Népköztársaság hozzájárult az észak-koreai agresszióhoz. Napjainkban senki sem látna szívesen egy fegyveres konfrontációt Kelet-Ázsiában, aminek könnyen az lenne a végkimenetele, hogy amerikai támaszpontok jelennének meg a jelenlegi észak-koreai területeken.

Az ukrajnai háború kitörése óta rendszeresen visszatérő kérdés, hogy küld-e Észak-Korea katonákat Ukrajnába? Észak-Korea a konfliktus részévé válhat?

– A Koreai Néphadsereg harcoló alakulatainak Ukrajnába küldése egyetlenegyszer sem vetődött fel, erre csupán egy orosz televíziós műsorban egy meghívott vendég tett javaslatot, amit később a világsajtó körbeidézett. Ugyanakkor 2022 nyarán a phenjani orosz nagykövet, Alexandr Macegora egy interjúban megemlítette, hogy az orosz fél esetlegesen észak-koreai munkaerőt venne igénybe a megszállt területek infrastruktúrájának újjáépítéséhez. A gyakorlatban ez azt jelentené, hogy a Koreai Néphadsereg műszaki alakulatai – nyilvánvalóan megfelelő orosz ellentételezésért cserébe – építenék újjá a településeket. Oroszországban jelenleg is nagy számban dolgoznak észak-koreai vendégmunkások, akiknek a foglalkoztatását az ENSZ egyébként megtiltja a tagállamai számára, de Oroszország a rendelkezést nem veszi figyelembe. Pontosan úgy, mint ahogyan nem veszi figyelembe a KNDK-val folytatandó fegyverüzletek tilalmát sem.

Putyin több mint húsz év után idén júniusban látogatott Észak-Koreába. Phenjan viszont eddig inkább Kína hátsó udvarának számított. Most a két atomnagyhatalom egymás riválisa a térségben?

– A Koreai-félsziget 1895-ig a Kínai Császárság érdekszférájába tartozott, majd 1905-ben az agresszívan terjeszkedő Japán Birodalom uralma alá került. A második világháború végén ezt a helyzetet váltotta fel a félsziget két részre osztása: a 38. szélességi foktól északra lévő terület a Szovjetunió érdekszférájába került, míg az attól délre lévő terület az Egyesült Államokéba. A hidegháborús szembenállás során a KNDK mindvégig a szovjet birodalom perifériáján regnáló szatellitország volt, nagyjából akkora mozgástérrel, mint a Ceaușescu-féle Románia. Az 1990-es évek elején – mivel a Szovjetunió megszűnt létezni – a KNDK a koreai hagyományoknak megfelelően visszakerült a kínai érdekszférába. Ez a helyzet ugyanakkor fojtogató volt a phenjani döntéshozók számára, nem csupán a történelmi tapasztalatok következtében, hanem a Kínától való egyoldalú függés miatt is. Ez helyzet az elmúlt két év során egyértelműen megváltozott, mivel a KNDK az orosz kapcsolat következtében diverzifikálni tudja külkapcsolatait. Oroszország és Kína egyébként egyértelműen versenytárs a KNDK vonatkozásában, ennek megértéséhez pedig elég ránézni egy Kelet-Ázsia-térképre. A KNDK és Oroszország közös határszakasza ugyanis blokkolja Kína kijutását a Japán- (koreaiul: Keleti-) tengerre. Emiatt a két nagyhatalom az elmúlt 40 év során folyamatosan versengett egymással az észak-koreai Radzsin kikötőjének használatáért.

Mindez azt jelenti, hogy Észak-Korea kitört az elszigetelődésből?

– A KNDK-nak sikerült ugyan kitörnie abból az elszigeteltségből, amelybe 2017-ben kormányozta saját magát, de ez a kitörés csupán az orosz kapcsolatok megélénkülését jelenti. Az ENSZ részéről továbbra is számtalan büntetőintézkedés van érvényben az országgal szemben, a nyugati országokkal fenntartott – egyébként alacsony intenzitású – kapcsolatok lényegében megszűntek, a koronavírus-világjárvány kezdetén távozó nyugati diplomáciai missziók továbbra sem tértek vissza Phenjanba. Oroszország révén egy fontos kapu nyílt meg Észak-Korea számára, ugyanakkor a kulisszák mögött több érzékeny veszteséget is elszenvedtek. Tavaly több „harmadik világbeli” országban zárták be nagykövetségeiket, az idei év elején pedig a phenjani rezsim régi szövetségese, a szocialista Kuba is felvette a diplomáciai kapcsolatot Dél-Koreával.

Az első hidegháború katonai küzdelmeit Koreában, Vietnamban, Laoszban, Kambodzsában vívták. Most viszont a harctér Európára terelődött át. Szöul éppen az orosz–észak-koreai kölcsönös segítségnyújtási megállapodás miatt felvetette, hogy fegyvereket szállítana Ukrajnának. Észak-Korea „felértékelődése” miatt eszkalálódik a konfliktus?

– A dél-koreai hadiipar nagy kapacitásokkal rendelkezik, az elmúlt évek során több fontos megállapodás köttetett olyan országokkal, amelyek közvetett formában érintettek az ukrajnai konfliktusban. Elsősorban Lengyelországot kell kiemelni, mivel a közép-európai ország 180 dél-koreai gyártmányú harckocsi és 48 önjáró tarack vásárlásáról döntött, ráadásul ezeket további több száz eszköz helyszíni legyártása követi majd. Nem tartom valószínűnek, hogy Dél-Korea közvetlenül juttatna majd fegyvereket Ukrajnának, a szöuli döntéshozók célja sokkal inkább az, hogy a dél-koreai hadiipar a NATO állandó beszállítójává válhasson. Két év óta egyébként nagyon intenzíven fejlődnek a kelet-ázsiai ország és az észak-atlanti szövetség kapcsolatai.

Putyin viszont éppen Vietnamban arra figyelmeztette Dél-Koreát, „nagy hiba” lenne, ha fegyvereket szállítana Ukrajnának, és egy esetleges megtorlással is fenyegetőzött. Mindez azt is jelenti, hogy Észak-Korea annyira fontos lett Oroszországnak, hogy akár egy háborút is megkockáztatna Kelet-Ázsiában?

– Az ilyen jellegű retorikai ütésváltások az elmúlt években gyakran előfordultak Oroszország és az Egyesült Államok szövetségesei között. Úgy vélem, hogy Oroszország semmiképpen sem érdekelt abban, hogy távol-keleti határai közelében egy bizonytalan kimenetelű fegyveres konfliktus robbanjon ki, hisz Oroszországnak az a része jelenleg is több – kevésbé látványos – nehézséggel küzd. Az egyik ilyen dolog a demográfiai krízis: miközben a távol-keleti orosz területeken rendkívül alacsony a népsűrűség, az Amur-folyó túlpartján lévő kínai területek rendkívül túlnépesedettek. Ez önmagában is egy komoly fenyegetés a moszkvai döntéshozók számára. Mint ismeretes, Oroszország és Japán között még nem köttetett meg az a békeszerződés, amely formálisan lezárná a második világháborút, mivel a két szomszédos ország viszonyában állandó területi konfliktust jelent a Kuril-szigetek ügye. Ez egy újabb nehézség, ami az orosz Távol-Keletre nehezedik. Továbbá meg kell említeni azt is, hogy Oroszország és a KNDK látványos „összeborulása” ellenére a Moszkva–Szöul reláció számos tekintetben – gazdaság, emberi kapcsolatok, tudományos együttműködés – sokkal elmélyültebbek, mint az orosz–észak-koreai reláció. Ebből a szempontból sem értelmezhető, hogy Oroszország hozzájárulna egy kiterjedt konfliktushoz a kelet-ázsiai térségben.

Elolvasom a cikket