A németországi Giesseni Egyetem pszichológusának, Karl R. Gegenfurtnernek a közelmúltban készült tanulmánya érdekes trükköt mutat be, amellyel a gyümölcstermesztők a vásárlókat vonzzák. Észrevette már, hogy a narancsokat gyakran piros hálóba csomagolják? – tette fel a kérdést a gismeteo.ru.
Ez nem véletlen. A vörös szín egy gazdagabb narancsos árnyalat illúzióját kelti, elrejtve az éretlen gyümölcsök esetleges zöldes jegyeit.
Gegenfurtner megosztja tapasztalatait: „Minden szombaton a kedvenc gyümölcsárusomtól veszek gyümölcslevet. Nemrég nem volt nála érett narancs, ezért úgy döntöttem, hogy elmegyek a szupermarketbe. Amikor a narancsokat hálóban vettem, megdöbbentem: a hálóban jól néztek ki, de kiderült, hogy borzalmasan zöldes árnyalatúak!”.
A tanulmány azt mutatja, hogy a színasszimiláció befolyásolja az érzékelést azáltal, hogy a zöldes árnyalatot vonzó színűvé változtatja. A gyümölcsárusok már régen felismerték ezt, és ma már speciális csomagolást használnak.
Amikor egy narancsra egy piros rácsot helyezünk, agyunk a szomszédos színeket kombinálja, hogy egyszerűsítse az érzékelést. Nem tudni, hogy ez a trükk valóban növeli-e az eladásokat, de a kutatók ezt a kérdést is vizsgálni kívánják.