Ez az eset is bizonyítja, hogy teljesen elbukott az ukrán pilóták kiképzése, nem tudják használni ezeket a vadászgépeket, hiába hangoztatta azt Volodimir Zelenszkij, hogy a hosszas követelőzés után megkapott gépekkel megfordítják a háború menetét, és sikeresen veszik majd fel a levegőben is a harcot az oroszokkal. Tisztán látszik, hogy az eszeveszett költekezés és minden létező fegyver Kijevnek történő átadása nem oldja meg a helyzetet, hiszen az egyetlen valós megoldás az azonnali tűzszünet és a béketárgyalások megkezdése.
Oroszország augusztus 26-án 200 rakétát és drónt indított az Ukrajna elleni eddigi legnagyobb légitámadás részeként. Aznap lezuhant egy F–16-os vadászgép Ukrajnában – jelentette elsőként a The Wall Street Journal egy forrásra hivatkozva. A gép az orosz fegyveres erők masszív tüzelése közben zuhant le.
A lezuhanás oka pilótahiba volt. Ez az első olyan F–16-os, amit a nyugati országok leszállítottak Ukrajnának, és megsemmisült.
Mára már olyan hírek is kiszivárogtak, hogy Kijev tagadja, hogy az amerikai vadászgépet az oroszok lőtték volna le, azt még vizsgálják, hogy mi történhetett.
Nem zárható ki az sem – és Mikola Olescsuk menesztése is ezt erősítheti meg –, hogy akár baráti tűz áldozata lett az ukrán gép.
A pontos igazságot nem tudni, de Ukrajna már korábban is kapott elképesztő összegekért vadászgépeket, viszont a megfelelő tudás hiányzik, így az ukránok nem tudják vezetni azokat. Egy F–16-os vadászgép, a konfigurációtól függően, akár 60 millió dollárba is kerülhet, így egészen hihetetlen, hogy képzetlen pilótákra bízzák az irányításukat.
Olekszij Mesz, az ukrán légierő pilótája halt meg a balesetben augusztus 26-án. A hivatalos ukrán közlemény szerint a pilóta három orosz cirkálórakétát és egy pilóta nélküli repülőgépet (drónt) semmisített meg, mielőtt F–16-os vadászgépével balesetet szenvedett és lezuhant. A pilóta a következő célpontjához közeledett, amikor a parancsnokság elvesztette vele a kapcsolatot. Később kiderült, a harci gép eddig még ismeretlen okból kifolyólag lezuhant, a pilóta pedig meghalt. Az ukrán vezérkar közleményében jelezte, hogy egy szakértő csoport jelenleg is vizsgálja a baleset körülményeit.
A vizsgálat úgy tűnik, gyorsan végbe ment, hiszen péntek este már a bűnbakot is megtalálták Mikola Olescsuk, a légierő parancsnokának személyében, akit menesztettek.
Amerikai szakértők bevonásával vizsgálják az F–16-os gép lezuhanásának körülményeit
Amerikai szakértők bevonásával vizsgálják a nemrég Ukrajnának adott F–16-os vadászgép lezuhanásának körülményeit – jelentette ki Mikola Olescsuk, az ukrán légierő (volt) parancsnoka pénteken a közösségi oldalakon, még kirúgása előtt.
Emlékeztetett arra, hogy az egyik legjobb ukrán vadászpilóta, Olekszij Mesz vezette a már említett F–16-os gépet. Megerősítette, hogy az állam legfelsőbb vezetése azonnal jelentést kapott a gép katasztrófájáról. „Alaposan ki kell vizsgálnunk, hogy mi történt, milyen körülmények között, és kinek a felelőssége” – mondta, hozzátéve, hogy háborús körülmények között „az ilyen incidensekkel kapcsolatos információk nem kerülhetnek azonnal nyilvánosságra, és nem részletezhetők a média számára”.
Olekszij tehát a meghalt pilótára az egyik legjobbként hivatkozott, ami meglehetősen borús képet fest arról, hogy mit lehet várni az ukrán légierő többi tagjától.
Megkapták a méregdrága gépeket, de nem tudják vezetni őket
Ukrajna augusztus elején kapta meg az első F–16-osokat, egy évvel azután, hogy szövetségesei a vilniusi NATO-csúcson megalakították a vadászrepülőgép-koalíciót, hogy Kijevet pilóták kiképzésével és vadászgépekkel támogassák. Kijevnek Hollandia, Dánia, Norvégia és Belgium összesen legalább 79 db F–16-os repülőgépet ígért. Az Egyesült Államok, Hollandia és Dánia július 10-én jelentette be, hogy F–16-os vadászgépeket adtak át Ukrajnának.
A médiajelentések szerint eddig mindössze tíz repülőgépet szállítottak le.
A The Economist írta, hogy Kijev tíz vadászgépet kapott, 2024 végéig pedig további 20 amerikai gyártmányú gép érkezik az országba. Hollandia is átadott már vadászgépeket, de azt nem tudni, hogy mennyit – írta meg a Meduza.
Szakértő: óriási hiányosságok vannak a pilótáknál
Hosszú hónapok óta az ukránok egyik fő követelése, hogy F–16-os gépeket kérnek, hogy az orosz légi fölényt ellensúlyozzák. Ez logikus is lenne, ha kapnának több száz modern gépet, de erről szó nincs – mondta el korábban a Magyar Nemzet megkeresésére Nógrádi György biztonságpolitikai szakértő. Az ukrán pilóták képzésével emellett több probléma is van, mutatott rá a szakértő.
Nem tudnak angolul, ami pedig elengedhetetlen lenne az F–16-os vadászgépek vezetéséhez. A másik gond, hogy az F–16-osok csak néhány ukrajnai repülőtérre tudnak leszállni, a többi a fogadásukra alkalmatlan. Több ország is jelentkezett a pilóták képzésére, az Egyesült Államok, Nagy-Britannia, a balti és a skandináv államok és Románia. Jelenleg hat pilóta képzését kezdték el, ami csupán szimbolikus – folytatta Nógrádi György.
Nincs túl sok ukrán pilóta, aki képes lenne vezetni ezeket a gépeket – mondta Jake Sullivan, a Fehér Ház nemzetbiztonsági tanácsadója az ABC Newsnak korábban, védelmébe véve a Biden-kormányzat késlekedését az F–16-osok háborúba küldésének tervének jóváhagyásával. Amilyen türelmetlenül várják az ukrán vezetők, hogy az F–16-osokat csatába küldjék, legalább annyira várják, hogy több tüzérséghez és lőszerhez jussanak, amelyek létfontosságúak az Oroszország elleni szárazföldi háborúban.
Jelenleg Ukrajnának az esetek jelentős részében mindenki a felesleges, elavult technikát adja oda, és ezért horribilis pénzt kér. Ezt hívják úgy, hogy hadiipar és üzlet – mutatott rá már Nógrádi György, szintén a Magyar Nemzetnek adott interjúban.
Amerikában képezték ki a pilótákat
Arról már a VG írt, hogy Kijev sokáig várt az F–16-osok megszerzésére, mivel Zelenszkij már háború kezdeti szakasza óta kérte nyugati szövetségeseitől a vadászgépeket.
Az ukrán pilóták egy csoportja ősszel kezdte meg a kiképzést az Egyesült Államokban, és míg általában egy évbe telik, mire teljesen felkészülnek a gépek vezetésére, addig a most meghalt pilótának és a többieknek hat hónap alatt kellett ezt megtenniük.
Ukrajna abban reménykedik, hogy az F–16-osok révén megkapja a szükséges lökést, és átveheti az irányítást saját légtere felett, egyelőre viszont felszállni is alig képesek velük.
A repülőgépek többfeladatúak:
- légi fedezetet nyújthatnak a csapatoknak;
- támadhatnak földi célpontokat;
- felvehetik a harcot az ellenséges repülőgépekkel;
- valamint rakétákat is elfoghatnak.
Megfelelő fegyverzetükkel az F–16-osok elrettenthetik az orosz vadászbombázókat a harctér megközelítésétől. A sugárhajtású repülőgépek azonban nem jelentenek csodafegyvert. Ukrajna használhatja őket arra, hogy átvegye Oroszországtól az égbolt feletti ellenőrzést, de a szakértők szerint képességeik gyengébbek a legmodernebb orosz harci repülőgépeknél, amelyek valószínűleg felülkerekednének az F–16-osokkal vívott légi csatákban.
Volodimir Zelenszkij ukrán elnök pénteken felmentette az ország légierő parancsnokát, négy nappal azután, hogy a nyugati partnerektől kapott egyik F–16-os vadászgép lezuhant egy orosz bombázás során – írta az AP News hírügynökség. Mikola Olescsuk kirúgását nem indokolták, de teljesen nyilvánvaló, hogy őt tették meg bűnbaknak a nyugati vadászgép lezuhanásáért.
„Meg kell védenünk az embereket. Meg kell védenünk a személyzetet. Gondoskodnunk kell minden katonánkról” – mondta Zelenszkij egy beszédben, amelyet percekkel azután tartott, hogy a rendelet megjelent. Hozzátette, hogy Ukrajnának meg kell erősítenie hadseregét parancsnoki szinten is.