Komoly késések várhatók a Távol-Kelet kikötőiből induló teherhajók Európába érkezésében. A Földközi-tengert a Vörös-tengerrel összekötő, 163 kilométeres Szuezi-csatornán halad át a világkereskedelem mintegy 12-14 százaléka, évente 17 ezer hajó. Ez a legrövidebb tengeri út Ázsiából Európába. Ezt az útvonalat azonban a hajók most nem tudják biztonságosan használni.
Az október 7-én kitört izraeli-palesztin háború óta a húszik tucatnál is több hajót támadtak meg a Vörös-tenger és az Ádeni-öböl térségében.
A veszély akkora, hogy az áruszállító hajók inkább elkerülik a térséget, különösen, hogy mint arról az Origo beszámolt, a húszik a teherhajók mellett még az amerikai és brit hadihajókat is célpontnak tekinthetik. S ha ezen az útvonalon áll be zavar a polgári hajók forgalmában – mint ahogy történik most –, az a szokott kereskedelmi menetrendeket is felborítja, az áruk késéséhez vezet már a karácsonyi időszakban, a szállítási költségek növekedését vonja maga után.
Elterelt áruk, növekvő hajózási idők
Mostanra a jelentősebb hajózási vállalatok felfüggesztették a Vörös-tengeren és a Szuezi-csatornát érintő útvonalaikon a forgalmat. A Hapag-Lloyd és a 300 hajóval rendelkező Maersk után a héten egy újabb jelentős vállalat, a CMA CGM jelentette be, hogy teljesen bojkottálja a Vörös-tengert és a Szuezi-csatornát. Egyúttal pedig azonnali hatállyal felszólították azokat a hajóikat, melyek menetrend szerint a Vörös-tengeren hajóznának át, hogy azonnal forduljanak biztonságos vizek irányába, és további értesítésig ott várakozzanak.
S hogy mindez mit jelent pénzügyileg, számokkal kifejezve? Beszédes adatok következnek:
- Már 180 olyan, többségében konténerszállító hajóról tudni, mely a veszélyzóna elkerülése miatt választott másik útvonalat.
- A kerülőút megnöveli az áru tengeren töltött idejét, hiszen a hajók típusuktól, a sebességtől, az időjárástól és néhány egyéb körülménytől függően 19-31 nap többletidővel érkeznek úti céljukhoz a Jóreménység-foka felé kerülve, mintha a Vörös-tengeren át érkeznének.
- De nem maradt sok választásuk a hajózási társaságoknak, így mostanra mintegy 80 milliárd dollár értékben tereltek el árut másik útvonalra. Ennek az értéknek a szállítóhajókon eredetileg a Szuezi-csatornán kellett volna áthaladnia.
- Mindezek miatt emelkednek a szállítási költségek, például a konténerbérlés árai. Egy szabványos 40 láb (2 TEU-s) áruszállító konténer költsége Ázsiából Észak-Európába egyetlen hét alatt 16 százalékkal, december hónapban 41 százalékkal emelkedett. (…)
A teljes cikk elolvasásához kattintson IDE.