Mesterséges intelligencia, VR-túrák és GPS alapú városjátékok

Szeptember 27-én ünneplik a Turizmus Világnapját, amely ebben az évben egyben a Kutatók Éjszakájának első napja is. Különleges programokkal készül a METU a Kutatók Éjszakájára. Elárulna néhány részletet?

– A Turizmus Világnapját az ENSZ Turisztikai Világszervezete kezdeményezésére immár 44. éve, 1980 óta szeptember 27-én ünnepeljük. Ezek az alkalmak mindig tematikusak, általában a világturizmust érintő aktuális társadalmi és gazdasági kérdések állnak e napon a szakmai rendezvények fókuszában. Az is jellemző, hogy a turisztikai szolgáltatók Budapesten és vidéken is ezen a napon kedves felajánlásokat tesznek a programba bekapcsolódó emberek számára, pl. ingyenes vagy kedvezményes tárlatvezetéseket, városnéző sétákat, belépési lehetőségeket vagy ingyenes kiegészítő szolgáltatásokat nyújtanak. A világnap célja, hogy kiemelt hangsúlyt kapjanak a turizmus társadalmi, kulturális és gazdasági értékei.

A Budapesti Metropolitan Egyetem Turizmus Intézete profiljából adódóan egy kreatív szakmai-tudományos, de egyben szórakoztató rendezvényt szervez ez alkalomból a nagyközönség számára a Kutatók Éjszakája komplex programsorozat turizmus fókuszú blokkjaiban. Célunk, hogy felhívjuk a figyelmet a jól szervezett turizmus társadalmi, gazdasági és természeti hasznosságára és értékeire. Mindezt színes előadások, élménybeszámolók és izgalmas turisztikai projektek, kutatások, valamint jógyakorlatok segítségével ismertetjük, de teret engedünk a kvízjátéknak is, ahol látogatóink nyereményeket is szerezhetnek. Az 16 órától 21 óráig tartó rendezvényen képzeletben bejárjuk a világ több izgalmas turisztikai desztinációját Amerikától Indiáig egy kicsit másképp, mint ahogy egy hagyományos útibeszámolóban olvashatnánk. Kiemelt figyelmet fordítunk az utazások felelősségteljes és fenntartható szervezésének bemutatására és ösztönzésére is, ennek hazai és külföldi legjobb gyakorlatait mutatjuk be Tokaj-Hegyaljától Dubajon át Madagaszkárig. Programunk részét képezi továbbá, hogy a vendégeink abba is bepillantást nyerjenek, milyen lehetőségei vannak a METU hallgatóinak nemeztközi utazásokra, fejlődésre és tapasztalatszerzésre.

A sok-sok hasznos információ reményeink szerint hozzájárul ahhoz, hogy a Kutatók Éjszakája programunkra ellátogató vendégeink úgy térnek majd haza a rendezvényről, hogy a saját utazásaikat felelősebben és komplexebb élményszerzési lehetőségekkel tudják majd megszervezni.

Milyen új trendek jellemzik manapság a turizmust keresleti és kínálati oldalról?

– A turizmus szektor hihetetlen gyorsan reagál a pozitív és negatív történésekre, folyamatokra és hírekre egyaránt. Forgalma gyorsan esik vissza, de nagyon gyorsan újjá is építi magát. Ezt láttuk a történelem folyamán az egyes gazdasági válságok, társadalmi/politikai problémák és a világjárványok kapcsán is, illetve most a Covid-19 világjárvány esetében is. A kínálati oldal számára nagy kihívás az, hogy felmérve a lehetőségeket, a vendégek igényeit és a vállalkozás gazdasági céljait, majd a leghelyesebb döntést hozza meg. Ez megjelenik éldául a covid idején látható kreatív módon kialakított szolgáltatás átalakításokban, vagy a digitális bennszülöttek (Z generáció) által kedvelt digitális eszközök beemelésére a kínálatba pl. VR túrák szervezésében, vagy éppen a játékosításban (GPS alapú városjátékok, ahol meg kell keresni a desztináció látványosságait, a helyi értékeket).

Azt látjuk, hogy az emberek utazási kedve a Covid-19 pandémiás időszak után újra visszaállt. Ez bizonyítja, hogy a mobilitási, utazási igény emberi alapszükségletnek mondható és az életminőségünk meghatározója.

A turizmus jelenleg egy megújulási folyamaton megy keresztül, ami már igyekszik átgondoltabb, felelősebb, fenntarthatóbb modellekre építeni. Ez látható a fejlesztések fókuszán, a turizmus értelmezésében, a turisztikai termékek jellemzőiben, az egyes szereplők feladatainak átrendeződésében egyaránt.

A turizmus megújulásának szükségessége a megbomlott egyensúly (például az overtourism jelenség) miatt már a Covid-19 járvány előtt érezhető volt. A szektor soha nem látott mértékű növekedése (1,5 milliárd érkezés) fenntartható módon nem volt biztosítható. Új, értelmesebb, átgondoltabb, emberibb léptékű, win-win hatásokat eredményező turizmus folyamatok váltak szükségessé, amelyek 2020-tól manifesztálódtak és a modern turizmus korszakát az új turizmus kora váltotta fel. Ez mindenképp a Covid turizmusra gyakorol (talán egyetlen) pozitív hatása.

Felértékelődött a fenntartható (sőt regeneratív) hozzáállás (fenntartható rendezvények: környezetterhelésének arányában faültetés, megmaradt ételek kiosztása rászorulóknak; vasút ösztönzése légiközlekedés helyett kedvezményekkel; helyi termelők bevonása; dinamikus csomagolás és árazás) és a folyamatok, eszközök és akár az élmények digitalizációja is. A vendégadatok gyűjtése és kezelése még kritikusabbá vált, a személyre szabható szolgáltatások, a vendégszerzés és -megtartás kulcsát jelentheti. A turisztikai termékek (pl. városi séták) ötvözik a digitális és valós elemeket, akár időutazásra is van lehetőségünk a virtuális valóságban, ha felveszünk egy VR szemüveget.

Megváltoztak az egyes szereplők feladatai (az idegenvezető informáló szerepe kevésbé, míg a találkozások mentoraként megjelenő szerepe hangsúlyosabbá vált), bizonyos munkakörökben megjelent a mesterséges intelligencia például a robot felszolgálók, recepciósok, vagy már az akár őket is nélkülöző személyzet nélküli teljesen automatizált szállodák,és tesztelik az önvezető járművek szerepét és hatását is a turizmusban.

Az utazók tájékozódása és desztinációválasztása a szolgáltatók social média felületeire terelődött, e felületeket alkalmazzák élményeik megosztására is. Nagy hatással vannak utazási döntéseikre tehát az influenszerek.

Megjelenik a látogatógazdaság fogalma is a turizmus helyett, abból a gondolatból fakadóan, hogy minden turista látogató, de nem minden látogató turista, hiszen az egynapos kiránduló is látogató és költést generál a desztinációban annak ellenére, hogy ő nem turista, hiszen nem jelent vendégéjszakát. Ebben a szemléletben egy léptékváltás és hangsúlyeltolódás is megfigyelhető a turizmus tárgyát és alanyát tekintve is. Tárgya a találkozás, alanya a turista mellett a helyi lakos és turizmusban dolgozó is, azaz az ő érdekeik, életminőségük is folyamatosan a fókuszba kerül. A desztináció attrakciói és termékei mellett a társadalmi-gazdasági hatásokra kell fókuszálni, ezzel teremtve minőségi látogatói igényeket és élményeket. A desztináció sikerének mérője, hogy mennyire tud hozzájárulni a különböző érintettek életminőségének növekedéséhez, azaz nem csupán a növekedés és a profit az elvárás, hanem az értékteremtés, a személéletformálás, az ismeretszerzés, a közös élmény, a megtapasztalás és a közösség fejlődése.

A turizmus szektorban a versenyképesség alapját képezi, ha a szolgáltatók gyorsan és kreatív módon tudnak alkalmazkodni az új helyzetekhez.

A METU híresen innovatív egyetem. Hogyan alkalmazkodik a képzése a piaci igényekhez, miben más a METU, mint más egyetem?

– A Turizmus Intézet oktatási módszereiben a MyBrand módszert követi, amely tréningeken alapul és sok éles gyakorlati projektet jelent, amelyek során a hallgató tudatosítja képességeit. Nagy hangsúlyt fektetünk a turizmus innovatív, fenntartható és felelős szemléletének átadására. Kiemelten foglalkozunk a regeneratív turizmus kérdéskörével, amelynek a fenntarthatósági szempontok figyelembevétele mellett célja a desztináció helyi lakosainak támogatása, a felelősségvállalás helyzetük javítása érdekében. Hallgatóinkkal olyan projekteken dolgozunk, amelyek fókuszában az okos és kreatív turizmus fejlesztések állnak legyen szó vidéki, városi desztinációkról vagy éppen turisztikai létesítményekről. Büszkék vagyunk rá, hogy jól felkészült hallgatói csapatunk kreatív ötletével 2022 évben megnyerte az országos „CheckINN” Turisztikai Innovációs Verseny Vállalati kihívás kategóriáját.

Innovatív attitűdünket bizonyítja, hogy munkásságunk során törekszünk más nemzetközi egyetemekkel és szervezettek a kooperációra, tagjai vagyunk az UNESCO-UNITWIN hálózatának, illetve felkérést kaptunk arra is, hogy egyetlen magyarországi partnerként csatlakozzunk 2024. szeptember 27-én az Európa Tanács Kulturális Útvonalak Egyetemi Hálózathoz olyan neves intézmények mellett, mint pl. a Sorbonne, Paris One.

Turizmus-vendéglátás alapszakunkon több turisztikai szoftver használatát is oktatjuk annak érdekében, hogy hallgatóink digitális területen is minél felkészültebben léphessenek ki a munkaerőpiacra. Tanóráink nem csupán az egyetemen, hanem stratégiai partnereinknek köszönhetően, külső helyszínen (pl. szállodákban, fürdőkben, éttermekben, kastélyokban) zajlanak. A METU Turizmus Intézete kiemelt fontosságúnak véli, hogy a turizmus átgondolt, fenntartható és felelős kialakítására hívja fel a figyelmet és a szakmával együttműködve, közösen alakíthassuk a turizmus jövőjét. Ez mindenképp megéri, mert a felfedező utazások által bizonyítottan szebbé, tartalmasabbá, boldogabbá tehetjük az emberek életét hozzájárulva ezzel életminőségük növekedéséhez, valamint a természeti környezetünk megóvásához is.

Elolvasom a cikket