Nem lesz többé szükség hosszú várakozásra a hivatalokban

A Digitális Állampolgárság Program (DÁP) kifejezés már régóta ismert, de sokan nem tudják pontosan, mit takar. A programról évek óta folytak az egyeztetések, majd a kormány végül 2022 végén hagyta jóvá az indulását. A DÁP célja egy egységes digitális környezet kialakítása, amely megkönnyíti az állampolgárok és az állami szervek közötti kommunikációt.

A jövőben a digitális állampolgároknak nem kell az ügyintézéshez alkalmazkodniuk, mivel a szolgáltatások igazodnak hozzájuk. A digitális állampolgárság legnagyobb vonzereje az lesz, hogy nem lesz többé szükség hosszú várakozásra a hivatalokban, vagy arra, hogy különböző honlapokon próbáljunk eligazodni. A legfontosabb ügyeket egyetlen platformon lehet majd kényelmesen és egyszerűen elintézni.

A digitális állampolgársághoz három dologra van szükség: személyazonosító okmányra, betöltött 14. életévre és egy megfelelő okostelefonra. Az első lépés a DÁP mobilalkalmazás letöltése. Ezt követően fel kell keresni egy kormányablakot, ahol a személyazonosságunk ellenőrzése után felkerülünk a várólistára. Fontos, hogy magunkkal vigyük a telefonunkat és egy érvényes személyazonosító okmányt. Miután ez megtörtént, figyelnünk kell az értesítéseinket, majd aktiválnunk kell a digitális állampolgárságot.

Mi mindenre használható a mobilapplikáció?

A tervek szerint a Digitális Állampolgárság Program remek kezdeményezés, de felmerül a kérdés, hogy hogyan használhatjuk majd a mindennapi életben? Az alkalmazás segítségével a telefonunkon igazolhatjuk a személyazonosságunkat, mintha személyesen mutatnánk be az okmányainkat egy hivatalban.

Bizonyos helyzetekben, ahol eddig személyes jelenlét kellett, szintén használhatjuk az appot személyazonosításra, például: rendőri igazoltatáskor, dohányboltban a 18 éves kor igazolására, élelmiszerboltokban életkor igazolására vagy bankfiókokban, vagy banki telefonos ügyintézésnél.

Az eAzonosítás ezen kívül az élet számos területén alkalmazható lesz, például munkahelyi beléptetésnél, orvosi ellátásnál, gyógyszertárban, reptéren, szórakozóhelyeken, sport- és kulturális rendezvényeken, autóbérléskor, belföldi és külföldi utazások regisztrációjánál, vagy valutavásárlásnál. Továbbá, a bankoknál és biztosítóknál is használhatjuk az eAzonosítás és eAláírás funkciókat.

Októbertől él eAzonosítás pilotidőszaka

A kormány kiemelt figyelmet fordít a közérthetőségre a DÁP kapcsán, és célja, hogy alapjaiban átalakítsa a digitális ügyintézést. Az applikáción keresztül már életesemény-alapú ügyintézéssel találkozhatunk. Ez azt jelenti, hogy például házasságkötés esetén az adott eseményhez kapcsolódó összes ügyintézést egy helyen gyűjtik össze.

Az életeseményekre való fókuszálás akkor is megmarad, amikor más piaci szereplők – például bankok – is csatlakoznak a rendszerhez. A későbbiekben egy egyetemi hallgató online is igényelhet diákhitelt, vagy köthet életbiztosítást.

Az ügyek életesemények szerinti csoportosítása 2025. június 1-jétől válik elérhetővé. Az állami szolgáltatások és okmányok fokozatosan, idén ősszel kerülnek bevezetésre a mobilalkalmazásban. Az e-közigazgatás is integrálva lesz a rendszerbe, és az eAzonosítás bevezetése is megtörténik. Ez pontosan 2024 október 1-jétől pilot-időszakba lép, majd jövő júliusban a piaci szereplők is beléphetnek a rendszerbe.

A legtöbb funkcióra azonban még várni kell. A projekt ütemterve szerint 2025 harmadik negyedévétől a bankok és közműszolgáltatók platformjaira is beléphetünk az applikációval, lehetővé téve a digitális aláírást is.

A jövő év negyedik negyedévétől várhatóan bekerül a rendszerbe a gépjármű-adásvétel, az életkor igazolása és az okmányok digitális elérhetősége is. 2026-ban pedig elérhető lesz a közigazgatási szervekkel való levelezés funkciója, az ePosta és az eFizetés is.

Elolvasom a cikket