„Fejleszd magad, és légy versenyképes”

A hard skillek azok a kompetenciák, amelyeket képzés, tanulás útján sajátítunk el, és objektíven, empirikusan mérhetők. A szakértő példaként említette az iskolai végzettséget, a nyelvtudást és azokat a számítógépes ismereteket, amelyeket bizonyítvánnyal vagy szakmai tapasztalattal tudunk igazolni. A soft skillek ezzel szemben összetettebb, kevésbé megfogható képességek. Jellemzően nehezebben és nagyobb költségráfordítással is fejleszthetők, így ha egy munkavállaló rendelkezik ezekkel a kompetenciákkal, mindenképpen versenyelőnyben van – hangsúlyozta Katkics Attila. Soft skillek közé tartozhat például a kommunikációs képesség, az alkalmazkodó képesség és az empátia.

Általánosságban elmondható, hogy aki ezen kompetenciák birtokában van, az hatékonyabban, eredményesebben képes adott munkát végezni, ezért ezek a képességek nemcsak változnak – ahogyan a munkáltatói igények is általában –, hanem fel is értékelődnek – tette hozzá a HR-szakember. Gondoljunk csak bele, hogy egy kiválóan, asszertívan kommunikáló, egyébként alkalmazkodni képes és magas érzelmi intelligenciával rendelkező ügyfélszolgálatos munkatárs mennyivel eredményesebben integrálható, motiválható, mint aki ezekkel a képességekkel nem, vagy csak részben rendelkezik – fogalmazott Katkics Attila.

Az elmúlt években jelentős változások láthatók abban, hogy milyen képességeket várnak el a munkáltatók. Előtérbe került az online világ a mindennapi munkavégzés során, így az IT-képességek, a kommunikációs készség, a rugalmasság, a változási képesség, a reziliencia és a csapatmunka erőteljesen felértékelődtek.

Napjainkban hamarabb vesznek fel valakit egy pozícióra egy-egy hard skill hiányában, ha emellett rendelkezik a megfelelő személyiségjegyekkel, készségekkel, hiszen a tárgyi tudást könnyebb pótolni belátható időn belül, akár már a munkáltató segítségével is. Komoly versenyelőny ugyanakkor a jelölti oldalon, ha valaki olyan személyes tulajdonságokkal és készségekkel rendelkezik, mint az alkalmazkodóképesség, az empátia, a remek kommunikációs készség, a problémamegoldó képesség és a tanulási hajlandóság. Ezek az emberi vagy tartós készségek, képességek fontosabbak ma a munkaerő piacon, mint valaha – állítja a szakértő.

Az egyik legfontosabb soft skill jelenleg az alkalmazkodó képesség. A változásokra való nyitottsággal, a rugalmassággal, a munkavállalói reziliens hozzáállással, a tanulási, adaptációs képességgel, az ötletekre és legfőképpen a kihívásokra való pozitív reakciók segítségével könnyen lépést tarthatunk a vállalaton belüli – jelen gazdasági környezetben sokszor rendkívül dinamikus – szervezeti, szerkezeti változásokkal.

Egy jó kommunikációs készséggel rendelkező munkavállaló képes világosan kifejezni önmagát, hatékonyan megosztani az információkat a kollégáival, aktívan (meg)hallgatni, illetve meggyőzően érvelni, még az online térben is. Ez a készség elengedhetetlen a kiegyensúlyozott csapatmunkához, a konfliktusok megfelelő kezeléséhez – hangsúlyozta Katkics Attila.

Szintén az eredményes csapatmunka alapfeltétele az érzelmi intelligencia (EQ), amely abszolút felértékelődött a mai, felgyorsult világban. A legfontosabb, úgymond „sláger” skillek közé sorolható még napjainkban a döntési és a tárgyalási képesség, az analitikus és a kritikus gondolkodás – tette hozzá a szakember.

Elolvasom a cikket