Joker (Joaquin Phoenix) az Arkham Elmegyógyintézet legőrültebb lakója lesz, miután elkövette ötödik gyilkosságát. Legyógyszerezik, szemétkednek vele a börtönőrök, nyomorult élete van.
De Lee (Lady Gaga), aki azért került diliházba, mert felgyújtotta a szülei házát, beleszeret, a hozzá hasonlót látja benne és a nagystílű rombolót, akiért sokan rajonganak Gotham Cityben. Nem csak érzelmeket, hanem jövőképet is ad a férfinak.
Egy ügyvédnő is sorompóba áll, hogy Jokernek segítsen. Azt akarja elérni, hogy Arthur Flecket – ez Joker filmbeli igazi neve – ne végezzék ki, fogadják el, hogy a férfi skizofrén, és a gyilkosságokat lehasadt másik személyisége követte el. Vagyis nem beszámítható.
Objektum doboz
Arthur belekapaszkodik, amibe tud, nem akar Joker lenni, tudja, hogy egy transzgenerációs mintázat foglya, ami miatt erőszak és megszégyenítés vette körül az élete nagy részében.
Az a kérdés, mi történik, ha már nem ő a vicces és híres gonosz, hanem csak egy húsvér normális szerelmes férfi?
Vannak álmaink a változásról: arról is, hogy mi magunk megváltozunk, és arról is, hogy akinek a tetteit és jellemét elítéljük, az is megváltozik.
De a zárt társadalom évszázadai után, amikor nagyon kicsi volt a mozgástér arra, hogy ki-ki a társadalmi elvárások, neveltetés, negatív transzgenerációs mintázatok ellenére úgymond saját magává, a saját legjobb énjévé változzon, nem tudjuk, mivel jár a változás, és hogyan kezeljük.
Muszáj változnunk, mert éppen minden mozgásban van körülöttünk, elöregedett, és éppen enyészik, vagy meg akar születni, de a változás veszélyes üzem, könnyen elveszíthetünk miatta valakit, valamit, ami fontos volt, bele is halhatunk, és nem tudjuk azt sem, hogy a szerepváltásunkkal a külvilágban, a kollektív térben mi rendeződik át.
A szerelem sem annyira a beteljesedés, ahogy a régi filmek mutatják, hanem sokszor egy új pokol kezdete, mert felszínre jönnek a hazugságok, önáltatások, szembesülünk a megvalósult vagy meg nem valósult vágyainkkal, és azzal, hogy meddig tudunk valakit követni, ha már beláttunk az álarcai alá.
Aki eddig is azért nézett filmeket, hogy legalább addig ne gondoljon a nyomorúságára, amíg lövöldöznek a vásznon, az most becsapva érzi magát, hogy azt kapja a jegyárért, ami elől menekül.
Aki már belekezdett a tudatos önismeret gyakorlásába, az meg örül, hogy neki is szól egy film, és talán reménykedik abban, hogy ha mindezekről a fájdalmas közös tapasztalatokról A-kategóriás hollywoodi filmekben lehet beszélni, akkor talán meg is találjuk a módját, a szabályait annak, hogyan jó változni, hogy ne sérüljünk, és hogyan tudjuk követni azt, akit szeretünk akkor is, ha kinőtte, felülírta saját korábbi énjét.
Joaquin Phoenix, aki a 2019-es Jokerért Oscar-díjat kapott, pazarlóan nagyszerű alakítást nyújt a vásznon, semmit nem sajnált attól, aki őrá jegyet vett, és Lady Gaga színészi játéka, éneklése is elkényezteti nézőt.
A filmben folyton híres musicalekből énekelnek dalokat a főszereplők, és a táncolnak, de hát mit csináljanak, ha egyszer szerelmesek, és zeneterápiára is nagy szükségük van.
Meglepetés ez a film, aki mindig is unta az akciófilmeket, annak örömteli, akinek nincs benne elég lövöldözés, nyilván másikat keres magának.
Joker: Két személyes téboly – Joker: Folié a Deux -2024
Amerikai akció-krimi-dráma 138 perc
Rendezte: Todd Phillips
10/10