A hatalmas hajót, amelynek neve kínaiul „álmot” jelent, a Kínai Földtani Intézet több mint 150 kutatóintézet és vállalat közreműködésével hozta létre. Mintegy 33 ezer tonna rakományt képes szállítani, és 179 méter hosszú és 32,8 méter széles.
A Hszinhua hírügynökség szerint 15 ezer tengeri mérföldet (27 800 km) képes megtenni, és egyhuzamban 120 napig képes hajózni a tengeren. A hajót úgy tervezték, hogy ellenálljon a legerősebb trópusi ciklonoknak is, világon bárhol működhet. Fúróteljesítménye a legjobb a kategóriájában, és képes 11 ezer méter mélyre fúrni a tenger felszíne alatt.
A Föld szerkezete magból, köpenyből és kéregből áll. Az emberi tevékenységek és tudományos kutatások a földkéreg felszíni rétegére korlátozódtak eddig. A földkéreg átlagos vastagsága 15 ezer méter – ez a Föld 6371 km-es sugarához képest elenyésző. A kéreg alatt található a földköpeny, a felszínt a maggal összekötő középső réteg.
A köpeny és a kéreg közötti határ, az úgynevezett Mohorovics-féle diszkontinuitás (Moho) továbbra is az utolsó akadály az ember számára a köpeny feltárásában. A Moho körülbelül 7000 méterrel az óceánfenék alatt és körülbelül 40 ezer méterrel a szárazföld alatt húzódik.
A Mengxiangot úgy tervezték, hogy képes legyen a tenger felszínéről elérni a köpenyt, ezzel egy eddig ismeretlen ajtót nyitva a tudományos kutatás előtt.
„Az ultramély fúrásokból származó kőzetminták kulcsfontosságúak a lemeztektonika, az óceáni kéreg fejlődésének, az ősi óceáni éghajlatnak és a tengerfenék erőforrásainak feltárásához” – mondta Li Csun-feng, a kelet-kínai Zhejiang Egyetem tengertudományi tanszékének kutatója.
Senki nem tudja, hogy mi található pontosan a Föld mélyében
Az a rejtély, hogy mi rejlik mélyen a Föld felszíne alatt, a „pokol kapuin” túl, már régóta foglalkoztatja a emberek fantáziáját, és olyan tudományos-fantasztikus regényekben is megjelenik, mint Jules Verne (magyarosan: Verne Gyula) Utazás a Föld középpontjába című könyvében, amely földalatti világokat és egzotikus életformákat ábrázol.
Li szerint nagyon is lehetséges, hogy a köpenyben is létezik élet, és egyre több olyan élőlényt fedeztek fel, amelyek képesek ellenállni a szélsőséges hőmérsékletnek és nyomásnak, ami arra utal, hogy a köpeny mélyén is fennmaradhatnak.
„A köpeny peridotitból áll, amely a vízzel való mikroszkopikus reakciók révén metánt és hidrogént termelhet, ami energiát biztosít az életformák számára. A mély földalatti ökoszisztéma lenyűgöző terület a felfedezéshez. Csak a köpenybe jutva érthetjük meg igazán ezeket a kőzeteket és hidrotermális körülményeket” – mondta Li.
Nem lesz egyszerű a feladat
A 11 méter méter mélyen a víz felszíne alá vezető fúrás továbbra is nehéz feladat. „Az elméleti tervezési mélység és a gyakorlati műveletek között szakadék tátong, a magas hőmérséklet és nyomás a tengerfenéken nehézséget okoz a 7000 méter alatti fúrásoknál” – mondta Wan Buyan, a Hunan Tudományos és Technológiai Egyetem professzora, aki Kína első mélytengeri fúróberendezésének fejlesztését vezette.
Li hangsúlyozta a köpeny elérésének kihívásait is, amelyek leküzdése jelentős időt és pénzt igényel, potenciális kockázatokkal. A megvalósítással kapcsolatos jelentős kihívások ellenére Li nagy reményeket fűz a Mengxianghoz.
A kínaiak ebben is élre törtek
Elmondta, hogy a hajó képességei messze meghaladják társai, az amerikai JOIDES Resolution kutatóhajó és a japán Chikyu tudományos fúróhajó képességeit.
Li, aki részt vett a Nemzetközi Óceánfúrási Program (IODP) expedícióban, az Egyesült Államok és más országok által indított tengerkutatási kezdeményezésben, azt mondta, hogy a Mengxiang megépítésével Kínának mostantól vezető szerepet kell vállalnia több nemzetközi projektben.