Ideje lecserélni az autógumikat!

Régóta ismert tanács, hogy hét Celsius-fok alatt már csak téli gumit érdemes használni – írja friss cikkében Kovács Erik, Mathias Corvinus Collegium (MCC) Klímapolitikai Intézet vezető kutatója. Mint a szakember megjegyzi, az abroncsok alapanyaga gumi, amelynek bizonyos hőmérsékleti viszonyok mellett megváltozik a tulajdonsága. Alacsony hőmérsékleten rideggé és keményebbé, melegben pedig lágyabbá és rugalmasabbá válik. Sajnos az a hőmérsékleti tartomány, ahol az abroncsok rendeltetésüknek megfelelően viselkednek, az eléggé szűk.

A szerző aláhúzza, a nyári gumik keményebb keverékből készülnek, mint a téli társaik, azért, hogy a magasabb hőmérsékleti viszonyok mellett is megfelelő tapadást nyújtsanak, és kellő kopásállóságot biztosítsanak. A nyári termékek felületére jellemző, hogy mély, hosszanti és oldal irányú csatornák borítják a vízen futás elkerülése miatt. A futófelület a jobb tapadásért a téli abroncsoknál jóval telítettebb.

Kovács Erik emlékeztet, a négy évszakos gumikeverék keménysége a téli és nyári abroncsok között helyezkedik el. Mintázatában mind a két gumiabroncsfajtának a jellegzetességei felfedezhetőek rajta. Fagyos időben ezek a gumik annyira elveszítik a rugalmasságukat, hogy a lamellák már nem tudják elvégezni a munkájukat, így elveszítik a tapadásuk nagy részét. Bár a mai technológiának köszönhetően a gyártók már elő tudnak állítani olyan termékeket, amelyek a hagyományos téli gumiktól eltérően nem kopnak meleg időben, ugyanakkor speciális barázdáltságuk miatt megállják helyüket az esős utakon is, de a havas és lefagyott aszfalton nem célszerű ezekkel közlekedni.

Az októbertől áprilisig tartó időszakban most is és a jövőben is célszerű lesz a nyári gumikat télire cserélni. Kovács Erik emlékeztet arra, hogy bár a következő évtizedekre vetítve a hőmérséklet emelkedésében nem látunk a klímamodelleken csillapodást, sőt, csökkenni fog a fagyos napok száma, ettől függetlenül a télen továbbra a hűvös, hideg idő dominál majd. Egyben hozzátette, a téli gumival kisebb a kockázata az anyagi károknak, és nem utolsósorban kevésbé veszélyeztetjük a saját életünket és a többi embertársunkét.

Elolvasom a cikket