Weingartner Balázs, a HUMDA igazgatósági elnöke felidézte: 2020-ban indult el a Zöld Busz Program, amelynek keretében és a szaktárca által biztosított többletforrásnak köszönhetően ez a beszerzés megvalósulhatott. Mint mondta, minden elektromos busz forgalomba állása örömhír, de fontos az is, hogy az emberek értsék, miért fontos a közlekedés zöldítése.
„Ezek a buszok nagyjából 15 ezer fának a szén-dioxid-megkötő képességét váltják ki. Ez egy hatalmas szám, és érdemes így gondolni erre: hogy 15 ezer fának a magvát vetjük el ennek a projektnek az elindításával” – mondta.
Aztán hozzátette: az autóbuszok nagyon fontosak helyi szinten, de reméli, hogy az utasok nemcsak a komfortot, a kényelmet és az újszerűséget fogják értékelni, hanem a zéró emissziós járművek arra is ösztönzik majd őket, hogy a közlekedésen kívül is egy kicsit környezettudatosabban éljék az életüket.
A Volánbusz flottája húsz Ikarus 120e elektromos busszal bővül
Fotó: MH/Balogh Dávid
Fehér Roland, az Ikarus cégcsoport vezérigazgatójának beszéde ugyanakkor jól rímelt a vállalat mottójára: „Tradíciónk az innováció.”
Kiemelte ugyanis, hogy a gyártó több mint 130 éves múltra tekint vissza, a világ számos pontján ma is ismerősen cseng a neve, az elektromos buszokkal viszont a jövőt építik, alakítják.
„Büszke vagyok arra, hogy a fejlesztéseinknek köszönhetően itthon és nemzetközi szinten is sikeresen képviseljük a magyar buszgyártást, és módunk van demonstrálni, hogy változatlanul az élvonalba tartozunk. A most átadásra kerülő Ikarus 120e típusú tisztán elektromos busz pontosan tükrözi azt az irányt, amely felé a világ közlekedése halad” – fogalmazott, s hozzátette: a Zöld Busz Program keretében megvalósuló projektek nemcsak a környezetvédelem szempontjából, hanem az utasok kényelme és biztonsága tekintetében is kiemelkedők.
Ezek után reményét fejezte ki, hogy egyre több Ikarus futhat majd újra Magyarországon. A gyártó képességei ehhez adottak, tehát bíznak a lehetőségekben, a további támogatásban.
Fehér Roland, az Ikarus cégcsoport vezérigazgatója szerint a vállalat részéről minden adott ahhoz, hogy egyre nagyobb számban róhassák magyar buszok a magyar utakat
Fotó: MH/Balogh Dávid
Végezetül Mosóczi László, a Volánbusz Zrt. vezérigazgatója értékelte a beszerzést és általában a tömegközlekedés „zöldfordulatának” eredményeit.
„Az, hogy a Volánbusz az elmúlt években 102 darab régi, korszerűtlen dízel autóbuszt elektromos meghajtású, kibocsátásmentes, tiszta járművekre cserélt, nagyságrendileg 5500 tonna szén-dioxid-kibocsátás-csökkenést eredményez évente. Ekkora szén-dioxid-kibocsátás mintegy 31 millió kilométernyi személygépkocsi futása során keletkezik, ami hozzávetőlegesen kétezer darab magánhasználatú személygépjármű átlagos éves futásával egyenértékű” – mutatott rá.
Szerinte ezek a tények meggyőzően bizonyítják, hogy jó úton járnak, amikor tovább bővítik a Volánbusz elektromos flottáját. – Az egyre bővülő üzemeltetési tapasztalatok és a technológia folyamatos fejlődése is igazolja, a jövő megérkezett a közösségi közlekedésbe is, ahol az alternatív meghajtású, kibocsátásmentes járműveknek egyelőre magasabb beszerzési költségük ellenére is fontos szerepük van – szögezte le.
Kiemelte azt is, hogy ezek a járművek két-három órás feltöltéssel akár 320 kilométert is képesek megtenni, a rendelkezésre állásuk 90 százalékos, és egyaránt népszerűek az autóbusz-vezetők és az utasok körében.
A húsz darab Ikarus 120e-ből, mint mondta, Balatonfüreden három, Hajdúszoboszlón egy, Keszthelyen egy, Komáromban kettő, Komlón hét, míg Tatán hat darab áll forgalomba néhány hónapon belül. Ezek összesen mintegy 850 tonnával csökkentik a Volánbusz Zrt. szén-dioxid-kibocsátását.
„Az Ikarus elektromos meghajtású járművei Székesfehérváron már bizonyítottak, hiszen a 12 darab Ikarus 120e 2022 nyara óta mintegy 1,35 millió kilométert tett meg utasaink és szakembereink nagy megelégedésére” – fűzte hozzá.