MH/ MTI
2024. november 1. péntek. 15:29
Ezzel lezárult a húsz éve épülő autópálya tendereztetése, a Szilágy megyei Vaskapu (Portile de Fier) és Szilágynagyfalu (Nusfalau) közti, 41 kilométeres szakasz volt az utolsó, amelynek nem volt kivitelezője. Ez az észak-erdélyi autópálya műszakilag legnehezebb szakasza, mivel a kivitelezőnek Zilah közelében meg kell építenie egy 2,89 kilométeres alagutat a Meszes-hegység alatt.
A kivitelezőnek 78 hónap áll rendelkezésére, 18 hónap a tervezésre, 60 hónap a munkálatok elvégzésére. A győztes ajánlat értéke 6,62 milliárd lej (543,502 milliárd forint), amihez hozzáadódik az áfa. Az észak-erdélyi autópálya építése 2004. június 16-án kezdődött a Kolozsvár melletti Tordaszentlászló (Savadisla) területén. A román kormány 2003-ban, közbeszerzési eljárás lefolytatása nélkül kötött szerződést az autópálya megépítésére az amerikai Bechtellel.
A beruházás szerződésben rögzített értéke 2,2 milliárd dollár (826,782 milliárd dollár) volt, az átadási határidő pedig 2013. Az eredeti elképzelés szerint a sztráda 415 kilométeren, a román-magyar határtól Brassóig húzódott volna, később azonban 282 kilométerre rövidítették, a keleti végpontja Marosvásárhely. A bukaresti kormány 2013-ban felbontotta a szerződést.
Tíz év alatt a Bechtel 52 kilométer autópályát épített meg teljesen, 64 kilométert pedig részben, 1,5 milliárd dollárért (563,715 milliárd forint). Jelenleg 130 kilométeren, Marosvásárhely és a Kolozsvár közelében található Magyarnádas (Nadaselu) között lehet folyamatosan közlekedni az észak-erdélyi autópályán.
Időközben átadták a Bors II–Bihar (5,35 kilométer) és a Berettyószéplak–Szilágynagyfalu (13,55 kilométer) szakaszokat is. A Magyarnádas–Vaskapu közti sztrádaszakasz építése folyamatban van, a Bihar (Biharea)–Bisztraterebes (Chiribis) és Bisztraterebes–Berettyószéplak (Suplacu de Barcau) szakaszok pedig a tervezés szakaszában vannak.
A kivitelezési szerződések értelmében utolsóként a Vaskapu–Szilágynagyfalu-szakasznak kell elkészülnie, 2031 folyamán.